
Bij de kapper is het de normaalste zaak van de wereld. Heb je net je haar laten knippen en stylen, vraagt de kapster bij het afrekenen of ze er een potje van die speciale wax of een mousse bij moet doen. Zo kun je er elke ochtend net zo leuk uit zien als nu. Nog een shampoo speciaal voor je mooie krullen erbij? Dikke kans dat je in elk geval met één extra product de kapperszaak verlaat. Klant tevreden met de geboden service, kapper blij met de extra omzet. Win-win dus.

met bijverkoop
Haal meer uit je omzet



Vita Cura

Herzog compressiekousen

Chi Natural Life

Fit Muscle Care
Zowel wat betreft omzet als klanttevredenheid valt er een hoop winst uit bijverkoop te halen
Hou bij de verkoop van cosmetica en verzorgingsproducten rekening met de Cosmeticaverordening
Klik je op een merk, dan kun je alleen via het kruisje terug.
Online verkoop
Verkoop je zaken online, dan gelden er andere regels. Zo is er wél een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Lees er hier alles over.
Cosmeticaverordening
Bij de verkoop van cosmetica en verzorgingsproducten moet je rekening houden met de Europese cosmeticaverordening. Deze verordening is van toepassing op alle cosmetische producten die op de markt worden gebracht in de Europese Unie. Cosmetische producten worden gedefinieerd als elke stof of mengsel bedoeld om in contact te komen met de externe delen van het menselijk lichaam (epidermis, haar, nagels, lippen, en externe geslachtsorganen) of met de tanden en de slijmvliezen van de mond, met als uitsluitend of voornaamste doel deze te reinigen, te parfumeren, het uiterlijk ervan te veranderen, te beschermen, in goede staat te houden of de lichaamsgeur te beïnvloeden.
Verkoop je in je praktijk cosmeticaproducten die al in de EU op de markt zijn, dan ben je volgens de verordening een distributeur. Je hebt als distributeur een aantal verplichtingen, zoals het veilig en juist bewaren van het product en je moet het etiket controleren. Op het etiket moeten de volgende zaken staan, in het Nederlands:
naam en adres van de verantwoordelijke persoon. Dat kan zijn een producent in Europa of een Europees importeur;
land van oorsprong;
inhoud;
minimale houdbaarheidsdatum en/of de periode dat het product na opening houdbaar is;
ingrediëntenlijst. Past dit niet op de verpakking, dan moet het wel voor de consument beschikbaar zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een bijsluiter of boekje;
waarschuwingen en voorzorgsmaatregelen voor correct gebruik;
functie van het product.
Ontbreken één of meer van deze elementen, dan mag je het product niet verkopen.
In de massagebranche is bijverkoop eerder uitzondering dan regel. Terwijl er zowel wat betreft omzet als klanttevredenheid een hoop winst te behalen valt. Wil je producten (gaan) verkopen in je massagepraktijk, dan zijn er regels waar je je aan moet houden. Zo moeten producten altijd geprijsd zijn. Ook moet je informatie verstrekken over het product en moet je je vergewissen dat het product deugdelijk is. Een klant die bij jou fysiek iets koopt, heeft geen recht op bedenktijd en je bent niet verplicht het gekochte product terug te nemen of om te ruilen, mits het inderdaad een deugdelijk product is. Koop is koop. Je kunt wel als extra service het product ruilen, het aankoopbedrag teruggeven of een tegoedbon geven. Het is raadzaam dit op te nemen in je algemene voorwaarden. Voor de verkoop van voedsel, denk aan sportvoeding, kan een aanvullende vergunning nodig zijn.
Hieronder vind je diverse producten die je als masseur kunt (bij)verkopen.




Bij de kapper is het de normaalste zaak van de wereld. Heb je net je haar laten knippen en stylen, vraagt de kapster bij het afrekenen of ze er een potje van die speciale wax of een mousse bij moet doen. Zo kun je er elke ochtend net zo leuk uit zien als nu. Nog een shampoo speciaal voor je mooie krullen erbij? Dikke kans dat je in elk geval met één extra product de kapperszaak verlaat. Klant tevreden met de geboden service, kapper blij met de extra omzet. Win-win dus.
met bijverkoop
Haal meer uit je omzet



Zowel wat betreft omzet als klanttevredenheid valt er een hoop winst uit bijverkoop te halen
Hou bij de verkoop van cosmetica en verzorgingsproducten rekening met de Cosmeticaverordening
Online verkoop
Verkoop je zaken online, dan gelden er andere regels. Zo is er wél een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Lees er hier alles over.
Cosmeticaverordening
Bij de verkoop van cosmetica en verzorgingsproducten moet je rekening houden met de Europese cosmeticaverordening. Deze verordening is van toepassing op alle cosmetische producten die op de markt worden gebracht in de Europese Unie. Cosmetische producten worden gedefinieerd als elke stof of mengsel bedoeld om in contact te komen met de externe delen van het menselijk lichaam (epidermis, haar, nagels, lippen, en externe geslachtsorganen) of met de tanden en de slijmvliezen van de mond, met als uitsluitend of voornaamste doel deze te reinigen, te parfumeren, het uiterlijk ervan te veranderen, te beschermen, in goede staat te houden of de lichaamsgeur te beïnvloeden.
Verkoop je in je praktijk cosmeticaproducten die al in de EU op de markt zijn, dan ben je volgens de verordening een distributeur. Je hebt als distributeur een aantal verplichtingen, zoals het veilig en juist bewaren van het product en je moet het etiket controleren. Op het etiket moeten de volgende zaken staan, in het Nederlands:
naam en adres van de verantwoordelijke persoon. Dat kan zijn een producent in Europa of een Europees importeur;
land van oorsprong;
inhoud;
minimale houdbaarheidsdatum en/of de periode dat het product na opening houdbaar is;
ingrediëntenlijst. Past dit niet op de verpakking, dan moet het wel voor de consument beschikbaar zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een bijsluiter of boekje;
waarschuwingen en voorzorgsmaatregelen voor correct gebruik;
functie van het product.
Ontbreken één of meer van deze elementen, dan mag je het product niet verkopen.
Klik je op een merk, dan kun je alleen via het kruisje terug.

Vita Cura

Herzog compressiekousen

Chi Natural Life

Fit Muscle Care
In de massagebranche is bijverkoop eerder uitzondering dan regel. Terwijl er zowel wat betreft omzet als klanttevredenheid een hoop winst te behalen valt. Wil je producten (gaan) verkopen in je massagepraktijk, dan zijn er regels waar je je aan moet houden. Zo moeten producten altijd geprijsd zijn. Ook moet je informatie verstrekken over het product en moet je je vergewissen dat het product deugdelijk is. Een klant die bij jou fysiek iets koopt, heeft geen recht op bedenktijd en je bent niet verplicht het gekochte product terug te nemen of om te ruilen, mits het inderdaad een deugdelijk product is. Koop is koop. Je kunt wel als extra service het product ruilen, het aankoopbedrag teruggeven of een tegoedbon geven. Het is raadzaam dit op te nemen in je algemene voorwaarden. Voor de verkoop van voedsel, denk aan sportvoeding, kan een aanvullende vergunning nodig zijn.
Hieronder vind je diverse producten die je als masseur kunt (bij)verkopen.