

Zowel off- als online
Netwerken



Je website is onderdeel van je praktijk en een belangrijk visitekaartje
Evenementen zijn hartstikke leuk en leerzaam, maar ook een mooie manier om met potentiële cliënten in aanraking te komen
Goed kunnen masseren is één ding. Maar voor een bloeiende praktijk heb je nog iets nodig: cliënten. Maar hoe gaan potentiële cliënten jou vinden? Mond-tot-mondreclame is altijd goed. Hier lees je meer over online zichtbaarheid, netwerken én het behouden van klanten.
Behouden van klanten
Hoe trek je nieuwe cliënten aan? Een belangrijke vraag voor veel masseurs. En eentje waar, zeker voor beginnende masseurs, veel tijd en moeite in gaat zitten. Door de focus op het bereiken van mogelijke nieuwe cliënten, wordt een ander vraagstuk wel eens vergeten. Namelijk: Hoe kun je je cliënten zo goed mogelijk behouden? Lees hier hoe je dat doet.
Netwerken, hoe doe je dat?
Klanten, opdrachtgevers of andere bekenden zorgen vaak voor nieuwe klanten of opdrachtgevers. Daardoor lijkt netwerken soms een kwestie van achterover hangen en afwachten, maar niets is minder waar. “Mensen voelen zich altijd geneigd iets terug te doen.”
Lees hier hoe je een netwerk opbouwt.
Netwerken via een sportvereniging
Veel masseurs werken bij een sportvereniging als verzorger van de selectie. Vaak is dit een vrijwillige functie, met hooguit een vrijwilligersvergoeding. Je zal er niet je boterham mee verdienen, maar het is wél een mooie kans om ervaring op te doen, te netwerken en cliënten te vinden voor je eigen praktijk.
Netwerken via sportevenementen
Hardloop-, wandel of fietsevenementen: masseurs langs het parcours en bij de finish zijn niet weg te denken. Dat is hartstikke leuk en leerzaam, maar daarnaast ook een mooie manier om met potentiële cliënten voor je eigen praktijk in aanraking te komen.
NGS-lid? In het NGS-portaal vind je een overzicht van evenementen waar masseurs voor worden gezocht.
Een goede website
Je website is onderdeel van je praktijk en een belangrijk visitekaartje. Het is voor cliënten een eerste kennismaking en kan ervoor zorgen dat cliënten besluiten wel of geen afspraak met je te maken.
Lees hier een aantal tips voor een goede website.
Inzet sociale media
Facebook, X, Instagram of TikTok. Wellicht heb je met je praktijk al een profiel op een van deze socialmediaplatforms. Of misschien wil je er wel mee beginnen, maar weet je eigenlijk niet zo goed hoe. Lees hier het antwoord op de meest prangende vragen.
LinkedIn
Als masseur heb je natuurlijk een grote passie voor je vak. Het inzetten van social media, onder meer voor het werven van klanten, is voor velen echter een ver-van-het-bed-show. Je bent liever druk in de praktijk of op locatie. En dat terwijl je als ondernemer wel succesvoller kunt zijn door zo nu en dan ook achter je computer te kruipen of je telefoon erbij te pakken. Het LinkedIn-platform kan je bijvoorbeeld een stuk verder brengen. Marjolein Bongers weet hoe je dat doet. “Maak geen platte reclame, vraag niet expliciet om nieuwe klanten, maar informeer de lezer over jouw vakgebied, laat je kennis blijken. En zorg vooral voor een goed profiel.”
Lees hier hoe je als masseur LinkedIn kunt inzetten.
Netwerken en (online) zichtbaarheid




Zowel off- als online
Netwerken



Je website is onderdeel van je praktijk en een belangrijk visitekaartje
Behouden van klanten
Hoe trek je nieuwe cliënten aan? Een belangrijke vraag voor veel masseurs. En eentje waar, zeker voor beginnende masseurs, veel tijd en moeite in gaat zitten. Door de focus op het bereiken van mogelijke nieuwe cliënten, wordt een ander vraagstuk wel eens vergeten. Namelijk: Hoe kun je je cliënten zo goed mogelijk behouden? Lees hier hoe je dat doet.
Evenementen zijn hartstikke leuk en leerzaam, maar ook een mooie manier om met potentiële cliënten in aanraking te komen

Netwerken, hoe doe je dat?
Klanten, opdrachtgevers of andere bekenden zorgen vaak voor nieuwe klanten of opdrachtgevers. Daardoor lijkt netwerken soms een kwestie van achterover hangen en afwachten, maar niets is minder waar. “Mensen voelen zich altijd geneigd iets terug te doen.”
Lees hier hoe je een netwerk opbouwt.
Netwerken via een sportvereniging
Veel masseurs werken bij een sportvereniging als verzorger van de selectie. Vaak is dit een vrijwillige functie, met hooguit een vrijwilligersvergoeding. Je zal er niet je boterham mee verdienen, maar het is wél een mooie kans om ervaring op te doen, te netwerken en cliënten te vinden voor je eigen praktijk.
Netwerken via sportevenementen
Hardloop-, wandel of fietsevenementen: masseurs langs het parcours en bij de finish zijn niet weg te denken. Dat is hartstikke leuk en leerzaam, maar daarnaast ook een mooie manier om met potentiële cliënten voor je eigen praktijk in aanraking te komen.
NGS-lid? In het NGS-portaal vind je een overzicht van evenementen waar masseurs voor worden gezocht.
Een goede website
Je website is onderdeel van je praktijk en een belangrijk visitekaartje. Het is voor cliënten een eerste kennismaking en kan ervoor zorgen dat cliënten besluiten wel of geen afspraak met je te maken.
Lees hier een aantal tips voor een goede website.
Inzet sociale media
Facebook, X, Instagram of TikTok. Wellicht heb je met je praktijk al een profiel op een van deze socialmediaplatforms. Of misschien wil je er wel mee beginnen, maar weet je eigenlijk niet zo goed hoe. Lees hier het antwoord op de meest prangende vragen.
LinkedIn
Als masseur heb je natuurlijk een grote passie voor je vak. Het inzetten van social media, onder meer voor het werven van klanten, is voor velen echter een ver-van-het-bed-show. Je bent liever druk in de praktijk of op locatie. En dat terwijl je als ondernemer wel succesvoller kunt zijn door zo nu en dan ook achter je computer te kruipen of je telefoon erbij te pakken. Het LinkedIn-platform kan je bijvoorbeeld een stuk verder brengen. Marjolein Bongers weet hoe je dat doet. “Maak geen platte reclame, vraag niet expliciet om nieuwe klanten, maar informeer de lezer over jouw vakgebied, laat je kennis blijken. En zorg vooral voor een goed profiel.”
Lees hier hoe je als masseur LinkedIn kunt inzetten.
Goed kunnen masseren is één ding. Maar voor een bloeiende praktijk heb je nog iets nodig: cliënten. Maar hoe gaan potentiële cliënten jou vinden? Mond-tot-mondreclame is altijd goed. Hier lees je meer over online zichtbaarheid, netwerken én het behouden van klanten.
Netwerken en (online) zichtbaarheid