Wil jij beter leren bridgen of vind je het gewoon leuk om bridgeproblemen op te lossen? BridgeNL biedt spellen aan op verschillende niveaus. Of je nu een beginnende bridger bent, al jaren actief bent bij een bridgeclub of regelmatig wedstrijden speelt, er zit altijd een spel op jouw niveau bij. Aan het aantal sterren kun je zien hoe ingewikkeld een spel is. Daag jezelf uit en ontdek hoe ver je komt!

Spelen

&

Bieden

♠ 8 4

10 6

A H 7 2

♣ 10 8 7 6 2

♠ H B 9

V 7 3 2

10 8 3

♣ 9 5 4

  • ♠ 8

  • A

Met welke kaart kom je uit?

Na het onderstaande biedverloop is zuid leider in 4 en jij mag uit.

West

Noord

Oost

Zuid

Jij

Partner

-

-

-

1

pas

2

2♠

4

pas

pas

pas

Tegenspelen

Hermans

Antwoord

Jouw partner doet een volgbod op tweeniveau, wat betekent dat hij minimaal 10 punten heeft en een goede vijfkaart schoppen (met minimaal twee plaatjes) belooft.

Het is vrijwel altijd verstandig om uit te komen in de kleur die je partner heeft geboden, vooral bij een volgbod. Een volgbod belooft immers een goede vijfkaart (in tegenstelling tot een opening, die alleen iets zegt over het minimumaantal kaarten in een kleur en niets over de kwaliteit ervan).

Omdat je een tweekaart schoppen hebt, lijkt ♠8 op het eerste gezicht een goede keuze om mee uit te komen: hoogste van een doubleton in de kleur die je partner heeft gevolgd. In dit spel heb je echter een betere optie: ♦A. Door deze kaart te spelen, geef je aan dat je ook ♦H hebt. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de dummy of de leider een renonce ruiten heeft en dus blijf je aan slag. In de tweede slag speel je dan ♠8. Als je naar de dummy kijkt, is de kans groot dat jouw partner ♠A V en misschien ook wel ♠10 heeft. Begin daarom met ♦A en speel vervolgens ♠8 na in de tweede slag. Hierdoor komt jouw partner aan slag, speelt hij ruiten voor jouw ♦H en kan jij voor de tweede keer schoppen spelen. Op deze wijze is de kans groot dat de leider al 1 of 2 down is, voordat hij goed en wel begonnen is. Zou je met ♠8 gestart zijn, dan moet jouw partner ‘gokken’ hoe hij jou aan slag krijgt om nogmaals schoppen te spelen.

Starten met een aas van aas-heer is bijna altijd de beste keuze om mee uit te komen: je behoudt initiatief, de dummy gaat open en je krijgt een signaal van je partner of de uitkomst hem bevalt. Op basis van al deze informatie kun je dan het meest effectieve tegenspeelplan bepalen.

Antwoord b, ♦A is goed.

West

Noord

Oost

Zuid

-

-

-

pas

1

dbl

1♠

2

pas

4

pas

pas

pas

♠ V B 9 2

H 10 9 8

H 5

♣ 6 4 2

♠ A 5 4

A B 5 2

7

♣ H V 8 7 3

Winkel

De juiste
volgorde

West komt tegen 4 uit met ♠6. Zou je ook 2 hebben geboden na het 1♠-volgbod, of toch liever 1SA? Je hebt niks in klaveren, maar partner heeft een informatiedoublet gegeven, dus die heeft daar heus een dekking in. Nadeel van 1SA is dat partner waarschijnlijk kort is in ruiten en daarom helemaal niet zit te wachten op een SA-contract. Op dit spel komt het helemaal goed uit dat je 2 bood, want anders had je nu 1SA moeten spelen en dat contract is nog helemaal niet gehaald met ♠H fout en tien ruitens bij de buren. West heeft hooguit een doubleton schoppen en omdat hij daarmee de hoogste start, weet je zeker dat hij ♠H niet heeft. De uitkomst is van ♠6 3 of de secce zes. Klein bijspelen in de dummy heeft daarom geen zin en is zelfs gevaarlijk. Als oost de heer wint en de kleur terugspeelt, ben je misschien al down voordat je goed en wel begonnen bent. Er is nog iets aan de hand; je hebt samen met partner 23 punten dus oost-west hebben er 17. Als oost bijgeboden heeft met 6 punten, heeft west dus geopend met 11. Omdat oost ♠H al heeft, kan hij daarnaast ♣A of A niet hebben. Wel is er plaats voor V of V, maar niet voor allebei. Je neemt de uitkomst met ♠A in de dummy en moet de troeven proberen goed te doen. Zoek je troefvrouw bij oost of bij west? West is kort in schoppen en heeft geopend. Dat zijn twee sterke aanwijzingen dat V zich daar bevindt. Zekerheid heb je echter niet. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk aanwijzingen gebruikt om de juiste keuze te maken. Hoe ga je spelen?

Praktische tips van een topsportchef

Vacante plaatsen
Indien je van een tegenstander weet dat hij zeven schoppens heeft (bijvoorbeeld na een 3♠-opening) en zijn partner heeft er maar één, dan heeft degene met de zevenkaart nog zes andere kaarten (en zijn partner twaalf). Zoek je dan een vrouw in een andere kleur, dan heeft degene met nog zes vacante plaatsen 6/13e kans om deze vrouw te hebben, terwijl degene met twaalf vacante plaatsen 12/13e kans heeft. Dat is dus exact twee keer zo veel kans, dus zeer aan te bevelen om de vrouw te zoeken bij degene met de korte schoppen!

♠ V B 9 2

H 10 9 8

H 5

♣ 6 4 2

♠ 6

V 7 4

A 10 8 6 3 2

♣ A B 5

♠ H 10 8 7 3

6 3

V B 9 4

♣ 10 9

♠ A 5 4

A B 5 2

7

♣ H V 8 7 3

Nadat ♥10 de slag heeft gemaakt, ben je misschien geneigd om ook de laatste troef te trekken, maar dat is fout. Je eindigt dan in de dummy waarna je schoppen speelt. Oost komt aan slag met ♠H en speelt ruiten door ♦H heen. De tweede ruiten moet je in de dummy troeven en nu kun je nog een keer naar je hand: met schoppen. Als je daarna klaveren speelt, zal west duiken en zit je in de dummy geplakt. Je kunt het contract niet meer halen.

Hoe moet het dan wel? Nadat ♥10 de slag houdt, speel je eerst een klaveren richting de dummy. West zal klein bijspelen (hij kan ♣A nemen en onder zijn ♦A uitspelen in de hoop dat zijn partner ♦H heeft, maar dan komt hij van een koude kermis thuis), waarna de dummy de slag wint met ♣H. Nu wordt het tijd om de laatste troef bij west op te halen. Daarna speel je pas schoppen uit de dummy en komt oost aan slag. Deze speelt ruiten door je heer en je troeft de tweede ruiten in de dummy. Je steekt nu met schoppen over naar je hand om voor een tweede keer klaveren te spelen. West kan pakken, maar je hebt nog een troef in je hand, waardoor je dus de rest maakt. De tegenstanders maken een schoppen, een ruiten en ♣A.

Steek over naar ♥H en speel daarna ♥10 voor. West zal niet dekken, waarna je klein legt in de dummy.

IJsselmuiden

♠ A 8 6 5

A V 10 9 8

A

♣ H 10 3

♠ 4 3 2

H B 2

V 9 8

♣ A 7 5 2

♠ H

Onverwacht genoegen

Een goed plan is het halve werk, zeggen ze. Het loont daarom om na de uitkomst even te wachten voordat je bijspeelt, en in die tijd een plan te smeden. De instrumenten die je hebt bij een troefcontract zijn makkelijk hanteerbaar. Je kunt een lange kleur opzetten of aftroevers maken aan de korte kant. Het is paren deze keer. Met de volgende lay-out was het wel nog even puzzelen welke variant je moest kiezen:

Na de 1-opening heeft west 1♠ gevolgd en partner een invite gedaan voor de manche. De manche is zeker in jouw kaart, maar misschien is er meer. Na een aantal pogingen, die noord allemaal afwees, ben je uiteindelijk leider geworden in 4.

Als je na de uitkomst vanuit de zuidhand telt, zie je drie verliezers in schoppen en één in klaveren. Door gebruik te maken van de lange kleur, dat kan slechts in klaveren, heb je met een 3-3 zitsel een extra slag. Een kleine kans. Zie je nog een andere mogelijkheid?

Antwoord

Op de voorlaatste troef kan west een schoppen missen en jij een klaveren in de dummy. Oost doet afstand van ♦B. Nu volgt de laatste troef en west gooit een ruiten en de dummy ♦9. Oost moet ♦H bewaren en ook drie keer klaverenboer, maar moet wel een kaart afgooien. Aangezien je niet mag passen bij het spelen, moet oost je een overslag geven.
Het volledige spel zag er zo uit:

De tweede pijl op je boog is een aftroever maken aan de korte kant. Nu is er niet echt een korte kant in de dummy, maar wel een kortere kant dan de zuidhand in de schoppenkleur. Oost bekent nog op ♠H en jij neemt met het aas. Als je aftroevers aan de kortere kant wil maken, stel je het troeftrekken uit. In slag twee volgt een kleine schoppen die west neemt. Het troefnaspel neem je in de hand en je speelt nog een keer schoppen. West wint weer en speelt een tweede rondje troef. Je pakt hem in de zuidhand – mooi, al die fraaie tussenkaarten - en troeft de vierde schoppen in de dummy.

Nu je van één van de schoppenverliezers af bent is het contract safe. Je verliest maximaal twee schoppens en een klaveren. Is er nog hoop op een overslag?

Je kunt misschien oost in de problemen brengen. Hij heeft een keer bekend op de schoppen en drie ruitens afgegooid. Twee keer bijgelopen in troef en op ronde drie, nadat je met ♦A in de hand gekomen bent, een klaveren afgegooid. Met ♦H bij oost kun je hem de duimschroeven aandraaien. Dit resteert:

♠ A 8 6 5

 A V 10 9 8

A

♣ H 10 3

♠ H V B 9 7

7 4 3

10 7 4

♣ V 4

♠ 10

6 5

H B 6 5 3 2

♣ B 9 8 6

♠ 4 3 2

H B 2

V 9 8

♣ A 7 5 2

♠ 

 9 8

♣ H 10 3

♠ 7

-

10 7

♣ V 4

♠ -

♥ -

 H B

♣ B 9 8

♠ -

♥ -

 V 9

♣ A 7 5

Wil jij beter leren bridgen of vind je het gewoon leuk om bridgeproblemen op te lossen? BridgeNL biedt spellen aan op verschillende niveaus. Of je nu een beginnende bridger bent, al jaren actief bent bij een bridgeclub of regelmatig wedstrijden speelt, er zit altijd een spel op jouw niveau bij. Aan het aantal sterren kun je zien hoe ingewikkeld een spel is. Daag jezelf uit en ontdek hoe ver je komt!

Spelen

&

Bieden

Met welke kaart kom je uit?

  • ♠ 8

  • A

♠ 8 4

10 6

A H 7 2

♣ 10 8 7 6 2

♠ H B 9

V 7 3 2

10 8 3

♣ 9 5 4

Na het onderstaande biedverloop is zuid leider in 4 en jij mag uit.

West

Noord

Oost

Zuid

Jij

Partner

-

-

-

1

pas

2

2♠

4

pas

pas

pas

Hermans

Tegenspelen

Jouw partner doet een volgbod op tweeniveau, wat betekent dat hij minimaal 10 punten heeft en een goede vijfkaart schoppen (met minimaal twee plaatjes) belooft.

Het is vrijwel altijd verstandig om uit te komen in de kleur die je partner heeft geboden, vooral bij een volgbod. Een volgbod belooft immers een goede vijfkaart (in tegenstelling tot een opening, die alleen iets zegt over het minimumaantal kaarten in een kleur en niets over de kwaliteit ervan).

Omdat je een tweekaart schoppen hebt, lijkt ♠8 op het eerste gezicht een goede keuze om mee uit te komen: hoogste van een doubleton in de kleur die je partner heeft gevolgd. In dit spel heb je echter een betere optie: ♦A. Door deze kaart te spelen, geef je aan dat je ook ♦H hebt. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de dummy of de leider een renonce ruiten heeft en dus blijf je aan slag. In de tweede slag speel je dan ♠8. Als je naar de dummy kijkt, is de kans groot dat jouw partner ♠A V en misschien ook wel ♠10 heeft. Begin daarom met ♦A en speel vervolgens ♠8 na in de tweede slag. Hierdoor komt jouw partner aan slag, speelt hij ruiten voor jouw ♦H en kan jij voor de tweede keer schoppen spelen. Op deze wijze is de kans groot dat de leider al 1 of 2 down is, voordat hij goed en wel begonnen is. Zou je met ♠8 gestart zijn, dan moet jouw partner ‘gokken’ hoe hij jou aan slag krijgt om nogmaals schoppen te spelen.

Starten met een aas van aas-heer is bijna altijd de beste keuze om mee uit te komen: je behoudt initiatief, de dummy gaat open en je krijgt een signaal van je partner of de uitkomst hem bevalt. Op basis van al deze informatie kun je dan het meest effectieve tegenspeelplan bepalen.

Antwoord b, ♦A is goed.

Antwoord

West

Noord

Oost

Zuid

-

-

-

pas

1

dbl

1♠

2

pas

4

pas

pas

pas

♠ V B 9 2

H 10 9 8

H 5

♣ 6 4 2

♠ A 5 4

A B 5 2

7

♣ H V 8 7 3

Winkel

West komt tegen 4 uit met ♠6. Zou je ook 2 hebben geboden na het 1♠-volgbod, of toch liever 1SA? Je hebt niks in klaveren, maar partner heeft een informatiedoublet gegeven, dus die heeft daar heus een dekking in. Nadeel van 1SA is dat partner waarschijnlijk kort is in ruiten en daarom helemaal niet zit te wachten op een SA-contract. Op dit spel komt het helemaal goed uit dat je 2 bood, want anders had je nu 1SA moeten spelen en dat contract is nog helemaal niet gehaald met ♠H fout en tien ruitens bij de buren. West heeft hooguit een doubleton schoppen en omdat hij daarmee de hoogste start, weet je zeker dat hij ♠H niet heeft. De uitkomst is van ♠6 3 of de secce zes. Klein bijspelen in de dummy heeft daarom geen zin en is zelfs gevaarlijk. Als oost de heer wint en de kleur terugspeelt, ben je misschien al down voordat je goed en wel begonnen bent. Er is nog iets aan de hand; je hebt samen met partner 23 punten dus oost-west hebben er 17. Als oost bijgeboden heeft met 6 punten, heeft west dus geopend met 11. Omdat oost ♠H al heeft, kan hij daarnaast ♣A of A niet hebben. Wel is er plaats voor V of V, maar niet voor allebei. Je neemt de uitkomst met ♠A in de dummy en moet de troeven proberen goed te doen. Zoek je troefvrouw bij oost of bij west? West is kort in schoppen en heeft geopend. Dat zijn twee sterke aanwijzingen dat V zich daar bevindt. Zekerheid heb je echter niet. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk aanwijzingen gebruikt om de juiste keuze te maken. Hoe ga je spelen?

De juiste
volgorde

Steek over naar ♥H en speel daarna ♥10 voor. West zal niet dekken, waarna je klein legt in de dummy.

Nadat ♥10 de slag heeft gemaakt, ben je misschien geneigd om ook de laatste troef te trekken, maar dat is fout. Je eindigt dan in de dummy waarna je schoppen speelt. Oost komt aan slag met ♠H en speelt ruiten door ♦H heen. De tweede ruiten moet je in de dummy troeven en nu kun je nog een keer naar je hand: met schoppen. Als je daarna klaveren speelt, zal west duiken en zit je in de dummy geplakt. Je kunt het contract niet meer halen.

Hoe moet het dan wel? Nadat ♥10 de slag houdt, speel je eerst een klaveren richting de dummy. West zal klein bijspelen (hij kan ♣A nemen en onder zijn ♦A uitspelen in de hoop dat zijn partner ♦H heeft, maar dan komt hij van een koude kermis thuis), waarna de dummy de slag wint met ♣H. Nu wordt het tijd om de laatste troef bij west op te halen. Daarna speel je pas schoppen uit de dummy en komt oost aan slag. Deze speelt ruiten door je heer en je troeft de tweede ruiten in de dummy. Je steekt nu met schoppen over naar je hand om voor een tweede keer klaveren te spelen. West kan pakken, maar je hebt nog een troef in je hand, waardoor je dus de rest maakt. De tegenstanders maken een schoppen, een ruiten en ♣A.

♠ V B 9 2

H 10 9 8

H 5

♣ 6 4 2

♠ 6

V 7 4

A 10 8 6 3 2

♣ A B 5

♠ H 10 8 7 3

6 3

V B 9 4

♣ 10 9

♠ A 5 4

A B 5 2

7

♣ H V 8 7 3

Antwoord

IJsselmuiden

Een goed plan is het halve werk, zeggen ze. Het loont daarom om na de uitkomst even te wachten voordat je bijspeelt, en in die tijd een plan te smeden. De instrumenten die je hebt bij een troefcontract zijn makkelijk hanteerbaar. Je kunt een lange kleur opzetten of aftroevers maken aan de korte kant. Het is paren deze keer. Met de volgende lay-out was het wel nog even puzzelen welke variant je moest kiezen:

♠ 4 3 2

H B 2

V 9 8

♣ A 7 5 2

♠ A 8 6 5

A V 10 9 8

A

♣ H 10 3

♠ H

Na de 1-opening heeft west 1♠ gevolgd en partner een invite gedaan voor de manche. De manche is zeker in jouw kaart, maar misschien is er meer. Na een aantal pogingen, die noord allemaal afwees, ben je uiteindelijk leider geworden in 4.

Als je na de uitkomst vanuit de zuidhand telt, zie je drie verliezers in schoppen en één in klaveren. Door gebruik te maken van de lange kleur, dat kan slechts in klaveren, heb je met een 3-3 zitsel een extra slag. Een kleine kans. Zie je nog een andere mogelijkheid?

Onverwacht genoegen

Op de voorlaatste troef kan west een schoppen missen en jij een klaveren in de dummy. Oost doet afstand van ♦B. Nu volgt de laatste troef en west gooit een ruiten en de dummy ♦9. Oost moet ♦H bewaren en ook drie keer klaverenboer, maar moet wel een kaart afgooien. Aangezien je niet mag passen bij het spelen, moet oost je een overslag geven.
Het volledige spel zag er zo uit:

♠ A 8 6 5

 A V 10 9 8

A

♣ H 10 3

♠ H V B 9 7

7 4 3

10 7 4

♣ V 4

♠ 10

♥ 6 5

 H B 6 5 3 2

♣ B 9 8 6

♠ 4 3 2

♥ H B 2

 V 9 8

♣ A 7 5 2

♠ 

 9 8

♣ H 10 3

♠ 7

-

10 7

♣ V 4

♠ -

♥ -

 H B

♣ B 9 8

♠ -

♥ -

 V 9

♣ A 7 5

De tweede pijl op je boog is een aftroever maken aan de korte kant. Nu is er niet echt een korte kant in de dummy, maar wel een kortere kant dan de zuidhand in de schoppenkleur. Oost bekent nog op ♠H en jij neemt met het aas. Als je aftroevers aan de kortere kant wil maken, stel je het troeftrekken uit. In slag twee volgt een kleine schoppen die west neemt. Het troefnaspel neem je in de hand en je speelt nog een keer schoppen. West wint weer en speelt een tweede rondje troef. Je pakt hem in de zuidhand – mooi, al die fraaie tussenkaarten - en troeft de vierde schoppen in de dummy.

Nu je van één van de schoppenverliezers af bent is het contract safe. Je verliest maximaal twee schoppens en een klaveren. Is er nog hoop op een overslag?

Je kunt misschien oost in de problemen brengen. Hij heeft een keer bekend op de schoppen en drie ruitens afgegooid. Twee keer bijgelopen in troef en op ronde drie, nadat je met ♦A in de hand gekomen bent, een klaveren afgegooid. Met ♦H bij oost kun je hem de duimschroeven aandraaien. Dit resteert:

Antwoord