


TOP


'Winnend afspel'
gegeven door KrzysZtof Martens
Online training
De trainingen kosten 20 euro per avond per persoon. De ‘Winnend Afspel’ trainingen lopen op in moeilijkheidsgraad waarbij er drie niveaus zijn. Na afloop van iedere training ontvangt elke deelnemer een link met een opname van de training. Op deze manier kun je de les op ieder gewenst moment terugkijken. Bekijk hier de opnames van de eerste twee trainingen.

De kracht van een lange kleur. Tijdens het afdraaien van een lange kleur moeten de tegenstanders kaarten weggooien. Het op een juiste manier ‘lezen’ van deze vuiltjes is de sleutel tot het oplossen van probleemspellen.
Duiken. Onverwachte acties van een verdediger onthullen welke kaarten deze in handen heeft en wat zijn bedoelingen zijn. Er zijn maar weinig spelers die herkennen wanneer zij een slag moeten duiken. Het uitlokken van de tegenstander dat deze een slag duikt, is ware kunst. Ik heb het bekwaam duiken nog niet vaak gezien, hoewel Zia Mahmood wel in de buurt komt met zijn getoonde tegenspel.
Modellering. Het kan zijn dat je er nog nooit van hebt gehoord. Je bedenkt een hand in je hoofd bij een van de tegenstanders, zodat een ingooi tegen hem mogelijk is.
Dwang. Ik heb een aantal voorbeelden van dwangposities verzameld die geschikt zijn om aan te leren dat een dwang een gewoonte wordt tijdens je afspel.
Tijd voor het moeilijke gedeelte.
Eindspel. Aan de hand van 20 voorbeelden zal ik je leren hoe je een eindspel aan ziet komen.
Tijdens het eerste niveau komt aan de orde:
Mijn Oma. Er zijn problemen waarbij zelfs ervaren spelers ingewikkelde manieren gebruiken, terwijl zij soms ongebruikelijke of verborgen oplossingen over het hoofd zien. Aan de hand van 20 voorbeelden leer je hoe je deze vereenvoudigde speelwijzen herkent.
Wees slim. Slimheid is een karaktereigenschap van spelers die, voordat zij bridge speelden, al andere kaartspellen speelden. Dit is een specifiek talent. We gaan proberen om deze slimheid aan te leren.
Schaken. Tot mijn verbazing is dit de meest voorkomende uitdaging. We moeten de communicatie precies plannen. Daarbij rekening houdend met de tegenstander die deze planning wil dwarsbomen.
Gedachtengang. We zullen leren hoe we de gedachtegang van onze tegenstander kunnen sturen, op een manier die ons goed uitkomt.
Onderzoek. Goede spelers zullen zoveel mogelijk informatie vergaren voordat zij een belangrijke beslissing nemen.
Praktische aspecten. Het vermogen om te beoordelen of de signalen die de tegenstanders geven naar waarheid in te schatten.
Veilige speelwijzen. Hoe moet je beschermen tegen slechte zitsels. Kies de speelwijze die wapent tegen de meest voorkomende slechte zitsels en niet tegen degenen die zelden of nooit voorkomen.
Scenario’s. Er zijn vaak zoveel mogelijke zitsels dat een speler een speelwijze wil kiezen die alle zitsels aankan. Het brein kan dat niet aan en raakt geblokkeerd. De oplossing is om het plan na het krijgen van nieuwe informatie steeds weer bij te stellen.
Motieven. Er zijn zoveel zaken om in overweging te nemen, dat we deze moeten ordenen. Laten we beginnen om de uitkomst te analyseren.
Paren en viertallen. Ik zal het verschil in afspel tussen paren en viertallen uitleggen.
Iedere donderdag om 19.00 uur, iedere les duurt twee uur (incl. 10 min. pauze). In totaal minstens 25 cursusavonden. De eerstvolgende les vindt plaats op 30 mei. Instappen kan op ieder moment.
Hoe zien de trainingen eruit?
Hoe zien de trainingen eruit?
De trainingen kosten 20 euro per avond per persoon. De ‘Winnend Afspel’ trainingen lopen op in moeilijkheidsgraad waarbij er drie niveaus zijn. Na afloop van iedere training ontvangt elke deelnemer een link met een opname van de training. Op deze manier kun je de les op ieder gewenst moment terugkijken. Bekijk hier de opnames van de eerste twee trainingen.
De kracht van een lange kleur. Tijdens het afdraaien van een lange kleur moeten de tegenstanders kaarten weggooien. Het op een juiste manier ‘lezen’ van deze vuiltjes is de sleutel tot het oplossen van probleemspellen.
Duiken. Onverwachte acties van een verdediger onthullen welke kaarten deze in handen heeft en wat zijn bedoelingen zijn. Er zijn maar weinig spelers die herkennen wanneer zij een slag moeten duiken. Het uitlokken van de tegenstander dat deze een slag duikt, is ware kunst. Ik heb het bekwaam duiken nog niet vaak gezien, hoewel Zia Mahmood wel in de buurt komt met zijn getoonde tegenspel.
Modellering. Het kan zijn dat je er nog nooit van hebt gehoord. Je bedenkt een hand in je hoofd bij een van de tegenstanders, zodat een ingooi tegen hem mogelijk is.
Dwang. Ik heb een aantal voorbeelden van dwangposities verzameld die geschikt zijn om aan te leren dat een dwang een gewoonte wordt tijdens je afspel.
Tijd voor het moeilijke gedeelte.
Eindspel. Aan de hand van 20 voorbeelden zal ik je leren hoe je een eindspel aan ziet komen.
Tijdens het eerste niveau komt aan de orde:
Mijn Oma. Er zijn problemen waarbij zelfs ervaren spelers ingewikkelde manieren gebruiken, terwijl zij soms ongebruikelijke of verborgen oplossingen over het hoofd zien. Aan de hand van 20 voorbeelden leer je hoe je deze vereenvoudigde speelwijzen herkent.
Wees slim. Slimheid is een karaktereigenschap van spelers die, voordat zij bridge speelden, al andere kaartspellen speelden. Dit is een specifiek talent. We gaan proberen om deze slimheid aan te leren.
Schaken. Tot mijn verbazing is dit de meest voorkomende uitdaging. We moeten de communicatie precies plannen. Daarbij rekening houdend met de tegenstander die deze planning wil dwarsbomen.
Gedachtengang. We zullen leren hoe we de gedachtegang van onze tegenstander kunnen sturen, op een manier die ons goed uitkomt.
Onderzoek. Goede spelers zullen zoveel mogelijk informatie vergaren voordat zij een belangrijke beslissing nemen.
Praktische aspecten. Het vermogen om te beoordelen of de signalen die de tegenstanders geven naar waarheid in te schatten.
Veilige speelwijzen. Hoe moet je beschermen tegen slechte zitsels. Kies de speelwijze die wapent tegen de meest voorkomende slechte zitsels en niet tegen degenen die zelden of nooit voorkomen.
Scenario’s. Er zijn vaak zoveel mogelijke zitsels dat een speler een speelwijze wil kiezen die alle zitsels aankan. Het brein kan dat niet aan en raakt geblokkeerd. De oplossing is om het plan na het krijgen van nieuwe informatie steeds weer bij te stellen.
Motieven. Er zijn zoveel zaken om in overweging te nemen, dat we deze moeten ordenen. Laten we beginnen om de uitkomst te analyseren.
Paren en viertallen. Ik zal het verschil in afspel tussen paren en viertallen uitleggen.
Iedere donderdag om 19.00 uur, iedere les duurt twee uur (incl. 10 min. pauze). In totaal minstens 25 cursusavonden. De eerstvolgende les vindt plaats op 30 mei. Instappen kan op ieder moment.





TOP

