BRIDGE
START

♠ A B 8 6 2
♥ 10 7
♦ A V 2
♣ 7 4 2

TOP
Hermans
Uitkomen

Met welke kaart kom je uit tegen 3SA?
Het biedverloop ging als volgt:
Je hebt de volgende hand en moet uitkomen tegen 3SA:
Met welke kaart kom je uit tegen 4♥?
Tegen een troefcontract is het een ander verhaal. Waar je tegen een contract zonder troef veel slagen kunt maken in een lange kleur, is dat in een troefcontract natuurlijk niet zo. Nadat er twee of drie keer schoppen gespeeld is, troeft de tegenpartij (de leider of de dummy) waarschijnlijk in. In een troefcontract is juist een korte kleur, liefst singleton, favoriet, in de hoop dat je een slag in deze kleur kunt introeven voordat de leider alle troeven heeft getrokken. In dit spel heb je geen korte kleur om mee uit te komen.
Tegen een troefcontract is uitkomen met een serie van twee opeenvolgende plaatjes vaak het beste. Als je geen serie hebt, kom je uit volgens het principe van ‘kleintje belooft plaatje’. Maar let op, tegen troef mag dat plaatje geen aas zijn. Tegen troef kom je nooit onder je aas uit. Zowel schoppen als ruiten vallen daarom af. Harten is troef en dan blijft klaveren over. Kom uit met klaveren. En om aan je partner aan te geven dat de keuze voor klaveren als het ware een ‘negatieve keuze’ is (de andere kleuren vallen af), kom je uit met ♣7 – de hoogste van een waardeloze kaart, top of nothing.
West | Noord | Oost | Zuid |
---|---|---|---|
Jij | Partner | ||
- | - | - | 1♥ |
pas | 4♥ | pas | pas |
pas |
West | Noord | Oost | Zuid |
---|---|---|---|
Jij | Partner | ||
- | - | - | 1SA |
pas | 3SA | pas | pas |
pas |
Tegen een contract zonder troef start je graag met een lange kleur. In een lange kleur kun je in principe veel slagen maken en er is niemand die kan introeven. Schoppen is je langste kleur. Je hebt geen serie, maar wel plaatjes in schoppen. Start met je kleinste schoppen, ♠2: kleintje belooft plaatje. Je partner weet dan dat je graag schoppen terug wilt, als hij aan slag is.
Stel je moet met dezelfde hand uitkomen na het volgende biedverloop:
BRIDGE
START


Met welke kaart kom je uit tegen 3SA?
Het biedverloop ging als volgt:
West | Noord | Oost | Zuid |
---|---|---|---|
Jij | Partner | ||
- | - | - | 1SA |
pas | 3SA | pas | pas |
pas |
Met welke kaart kom je uit tegen 4♥?
Tegen een troefcontract is het een ander verhaal. Waar je tegen een contract zonder troef veel slagen kunt maken in een lange kleur, is dat in een troefcontract natuurlijk niet zo. Nadat er twee of drie keer schoppen gespeeld is, troeft de tegenpartij (de leider of de dummy) waarschijnlijk in. In een troefcontract is juist een korte kleur, liefst singleton, favoriet, in de hoop dat je een slag in deze kleur kunt introeven voordat de leider alle troeven heeft getrokken. In dit spel heb je geen korte kleur om mee uit te komen.
Tegen een troefcontract is uitkomen met een serie van twee opeenvolgende plaatjes vaak het beste. Als je geen serie hebt, kom je uit volgens het principe van ‘kleintje belooft plaatje’. Maar let op, tegen troef mag dat plaatje geen aas zijn. Tegen troef kom je nooit onder je aas uit. Zowel schoppen als ruiten vallen daarom af. Harten is troef en dan blijft klaveren over. Kom uit met klaveren. En om aan je partner aan te geven dat de keuze voor klaveren als het ware een ‘negatieve keuze’ is (de andere kleuren vallen af), kom je uit met ♣7 – de hoogste van een waardeloze kaart, top of nothing.
West | Noord | Oost | Zuid |
---|---|---|---|
Jij | Partner | ||
- | - | - | 1♥ |
pas | 4♥ | pas | pas |
pas |
Tegen een contract zonder troef start je graag met een lange kleur. In een lange kleur kun je in principe veel slagen maken en er is niemand die kan introeven. Schoppen is je langste kleur. Je hebt geen serie, maar wel plaatjes in schoppen. Start met je kleinste schoppen, ♠2: kleintje belooft plaatje. Je partner weet dan dat je graag schoppen terug wilt, als hij aan slag is.
Stel je moet met dezelfde hand uitkomen na het volgende biedverloop:
♠ A B 8 6 2
♥ 10 7
♦ A V 2
♣ 7 4 2
Je hebt de volgende hand en moet uitkomen tegen 3SA:
Hermans
Uitkomen

TOP