vlak1.png

BONDEN EZINE #1

Clubkadercoach

Koninklijke Nederlandse Hockey Bond

“Een trainer kan in een uur tien spelers beter maken, maar ook tien andere trainers”

Voor een groot, divers trainerskader als in de hockeywereld, waar zowel onervaren enthousiastelingen als gekwalificeerde trainers rondlopen, is de juiste begeleiding belangrijk. Trainersbegeleiding op de hockeyvereniging staat bij de KNHB dan ook hoog in het vaandel en daarom ziet de hockeybond perspectief in de rol van de Clubkadercoach. Volgens de hockeybond is dat in de ideale wereld een trainersbegeleider wiens pedagogisch-didactische vaardigheden door de KNHB worden aangevuld met sportinhoudelijke kennis.

arrow_right_red.png
lamp.png (copy)
bal.png (copy1)
vlak1.png

BONDEN EZINE #1

ClubKaderCoach

De KNHB heeft als ambitie om elk team en elke hockeyer van een goed opgeleide en begeleidde trainer en coach te voorzien. “Je kunt een heel goed product hebben, maar zonder goede verkopers wordt het niet succesvol”, beschrijft Gerold Hoeben, talentcoördinator bij de KNHB. “Hockey is een fantastisch product. Het is een hartstikke leuke sport die je tot hoge leeftijd kunt spelen, het is dynamisch, het technisch en het is een teamsport met een bijzondere verenigingscultuur. De trainers en coaches zijn de verkopers van dat fantastische product. En met goede verkopers, dus goede trainers en coaches, staat of valt alles.”

Het huidige niveau van het trainerskader is heel divers, met zowel hoogopgeleide trainers als mensen zonder hockeyopleiding. Begeleiding van dat kader is volgens Hoeben enorm belangrijk. “Uiteindelijk begint het met passie en betrokkenheid, met de wens om iets met sport en mensen te doen. Daarom zou het doodzonde zijn om alleen maar professionele trainers aan te trekken, want er zijn zoveel enthousiaste, heel goede trainers die het leuk vinden om in hun vrije tijd training te geven. Dat potentieel moet je niet weggooien, maar je kunt niet zomaar iedere onervaren trainer een boek met oefenstof geven en verwachten dat hij direct een goede training geeft. Je moet er wel voor zorgen dat ze hun werk goed kunnen doen. Daarom hoort er volgens de KNHB zeker een stuk trainersbegeleiding vanuit de bond bij.”

Maatwerk
Die trainersbegeleiding vanuit de KNHB dient maatwerk te zijn, geeft Hoeben aan. Zo zijn de trainers van de ene vereniging erg bekwaam op hockeyinhoudelijk gebied, maar op pedagogisch-didactisch vlak iets minder. Bij een andere vereniging is dat andersom. “Daarom gaan we uit van de behoeften van de vereniging. Als een club aangeeft dat ze in pedagogisch en didactisch opzicht wat meer begeleiding zouden willen, zie ik dat als een sportgenerieke wens. Kinderen tot een bepaalde leeftijd en tot een bepaald niveau hebben nou eenmaal bepaalde kenmerken waar je als trainer mee moet kunnen werken. In dat licht is de Clubkadercoach een interessante gedachte, maar diegene moet dan wel de kans krijgen om een relatie op te bouwen met de mensen van de club. Hij of zij moet weten wat er op zaterdag gebeurt bij zo’n vereniging, want anders kun je doordeweeks geen goede, passende trainersbegeleiding bieden. Daarom geloof ik wel in een intensief traject waarin de Clubkadercoach advies geeft aan de trainers of vrijwilligers van het technisch kader, en hen leert om andere trainers beter te begeleiden.”

Enerzijds is de pedagogisch-didactische kant in de opleidingen van de KNHB dan ook erg belangrijk. Zo is er in de Opleiding Hockeytrainer 4, een echte trainersopleiding, ruim aandacht voor het begeleiden van andere trainers. Aan de andere kant probeert de KNHB haar trainers van hockeyinhoudelijke kennis te voorzien. “Als je echt met hockey aan de slag gaat, is dat toch anders dan wanneer je een turn- of zwemtraining verzorgt. In allebei de gevallen blijft investeren in het trainerskader simpelweg noodzakelijk. Een trainer kan in een uur namelijk tien spelers beter maken, maar ook tien andere trainers. Het kost tijd en geld, maar het loont. Dat garandeer ik.”

Ideale wereld
In de ideale wereld van Hoeben heeft elke hockeyclub iemand in dienst die pedagogisch-didactisch én hockeyinhoudelijk in staat is om het trainerskader vooruit te helpen. “Maar dat is voor kleinere clubs niet te betalen. Daarom kan ik mij voorstellen dat een gemeente met meerdere kleine sportverenigingen die dezelfde pedagogisch-didactische trainersbegeleiding missen, gebaat is bij een Clubkadercoach die tot op een zeker niveau de juiste trainersbegeleiding biedt. Ook hier geldt dus: je moet maatwerk bieden. Niet elke club heeft baat bij dezelfde aanpak, dus we moeten een Clubkadercoach heel strikt toewijzen aan de clubs die behoefte hebben aan een sportgenerieke trainersbegeleiding.”

“Je kunt een heel goed product hebben, maar zonder goede verkopers wordt het niet succesvol”

“Uiteindelijk begint het met passie en betrokkenheid, met de wens om iets met sport en mensen te doen”

mouse_down_1.png (copy)
knhb_gerold_hoeben_kopie_ren.png

“Een trainer kan in een uur tien spelers beter maken, maar ook tien andere trainers”

Voor een groot, divers trainerskader als in de hockeywereld, waar zowel onervaren enthousiastelingen als gekwalificeerde trainers rondlopen, is de juiste begeleiding belangrijk. Trainersbegeleiding op de hockeyvereniging staat bij de KNHB dan ook hoog in het vaandel en daarom ziet de hockeybond perspectief in de rol van de Clubkadercoach. Volgens de hockeybond is dat in de ideale wereld een trainersbegeleider wiens pedagogisch-didactische vaardigheden door de KNHB worden aangevuld met sportinhoudelijke kennis.

Voor een groot, divers trainerskader als in de hockeywereld, waar zowel onervaren enthousiastelingen als gekwalificeerde trainers rondlopen, is de juiste begeleiding belangrijk. Trainersbegeleiding op de hockeyvereniging staat bij de KNHB dan ook hoog in het vaandel en daarom ziet de hockeybond perspectief in de rol van de Clubkadercoach. Volgens de hockeybond is dat in de ideale wereld een trainersbegeleider wiens pedagogisch-didactische vaardigheden door de KNHB worden aangevuld met sportinhoudelijke kennis.

“Een trainer kan in een uur tien spelers beter maken, maar ook tien andere trainers”

Koninklijke Nederlandse Hockey Bond
vlak1.png

BONDEN EZINE #1

Clubkadercoach

lamp.png (copy)
arrow_right_red.png (copy1)

De KNHB heeft als ambitie om elk team en elke hockeyer van een goed opgeleide en begeleidde trainer en coach te voorzien. “Je kunt een heel goed product hebben, maar zonder goede verkopers wordt het niet succesvol”, beschrijft Gerold Hoeben, talentcoördinator bij de KNHB. “Hockey is een fantastisch product. Het is een hartstikke leuke sport die je tot hoge leeftijd kunt spelen, het is dynamisch, het technisch en het is een teamsport met een bijzondere verenigingscultuur. De trainers en coaches zijn de verkopers van dat fantastische product. En met goede verkopers, dus goede trainers en coaches, staat of valt alles.”

Het huidige niveau van het trainerskader is heel divers, met zowel hoogopgeleide trainers als mensen zonder hockeyopleiding. Begeleiding van dat kader is volgens Hoeben enorm belangrijk. “Uiteindelijk begint het met passie en betrokkenheid, met de wens om iets met sport en mensen te doen. Daarom zou het doodzonde zijn om alleen maar professionele trainers aan te trekken, want er zijn zoveel enthousiaste, heel goede trainers die het leuk vinden om in hun vrije tijd training te geven. Dat potentieel moet je niet weggooien, maar je kunt niet zomaar iedere onervaren trainer een boek met oefenstof geven en verwachten dat hij direct een goede training geeft. Je moet er wel voor zorgen dat ze hun werk goed kunnen doen. Daarom hoort er volgens de KNHB zeker een stuk trainersbegeleiding vanuit de bond bij.”

Maatwerk
Die trainersbegeleiding vanuit de KNHB dient maatwerk te zijn, geeft Hoeben aan. Zo zijn de trainers van de ene vereniging erg bekwaam op hockeyinhoudelijk gebied, maar op pedagogisch-didactisch vlak iets minder. Bij een andere vereniging is dat andersom. “Daarom gaan we uit van de behoeften van de vereniging. Als een club aangeeft dat ze in pedagogisch en didactisch opzicht wat meer begeleiding zouden willen, zie ik dat als een sportgenerieke wens. Kinderen tot een bepaalde leeftijd en tot een bepaald niveau hebben nou eenmaal bepaalde kenmerken waar je als trainer mee moet kunnen werken. In dat licht is de Clubkadercoach een interessante gedachte, maar diegene moet dan wel de kans krijgen om een relatie op te bouwen met de mensen van de club. Hij of zij moet weten wat er op zaterdag gebeurt bij zo’n vereniging, want anders kun je doordeweeks geen goede, passende trainersbegeleiding bieden. Daarom geloof ik wel in een intensief traject waarin de Clubkadercoach advies geeft aan de trainers of vrijwilligers van het technisch kader, en hen leert om andere trainers beter te begeleiden.”

Enerzijds is de pedagogisch-didactische kant in de opleidingen van de KNHB dan ook erg belangrijk. Zo is er in de Opleiding Hockeytrainer 4, een echte trainersopleiding, ruim aandacht voor het begeleiden van andere trainers. Aan de andere kant probeert de KNHB haar trainers van hockeyinhoudelijke kennis te voorzien. “Als je echt met hockey aan de slag gaat, is dat toch anders dan wanneer je een turn- of zwemtraining verzorgt. In allebei de gevallen blijft investeren in het trainerskader simpelweg noodzakelijk. Een trainer kan in een uur namelijk tien spelers beter maken, maar ook tien andere trainers. Het kost tijd en geld, maar het loont. Dat garandeer ik.”

Ideale wereld
In de ideale wereld van Hoeben heeft elke hockeyclub iemand in dienst die pedagogisch-didactisch én hockeyinhoudelijk in staat is om het trainerskader vooruit te helpen. “Maar dat is voor kleinere clubs niet te betalen. Daarom kan ik mij voorstellen dat een gemeente met meerdere kleine sportverenigingen die dezelfde pedagogisch-didactische trainersbegeleiding missen, gebaat is bij een Clubkadercoach die tot op een zeker niveau de juiste trainersbegeleiding biedt. Ook hier geldt dus: je moet maatwerk bieden. Niet elke club heeft baat bij dezelfde aanpak, dus we moeten een Clubkadercoach heel strikt toewijzen aan de clubs die behoefte hebben aan een sportgenerieke trainersbegeleiding.”