Marketing, communicatie en partnerships

Dat het Nederlandse cricket internationaal aan de weg timmert, mede door goede prestaties steeds zichtbaarder is en zo een steeds sterker cricketmerk wordt, lijkt vooral iets door en voor topsport. Daar liggen toch vooral de kansen op het gebied van marketing en commercie. En toch is het ook van essentieel belang voor de breedtesport, de verenigingen. De groeiende aandacht voor het Nederlandse cricket biedt commerciële kansen die de gehele cricketsport ten goede kunnen komen. Bovendien heeft het streven om ‘cricket op de kaart te zetten’, zoals wij dat al enkele jaren propageren, alles te maken met ledenwerving en daar hebben we de verenigingen bij nodig.  Daarnaast blijft communicatie vanuit de bond naar de verenigingen en vice versa een belangrijk aandachtspunt.

Terug

De kwalificatie van de Oranje-mannen voor het WK in India heeft zaken in veel opzichten in een stroomversnelling gebracht. De zichtbaarheid van Oranje en het Nederlandse cricket en de kansen die zich in korte tijd voordeden, vereisen een duidelijke centrale rol voor de KNCB in de commerciële activiteiten. Het resulteerde binnen korte tijd in een hoofdsponsor voor de Nederlandse mannen, maar er is nog veel meer werk te doen. Komend jaar zal er verdere invulling worden gegeven aan de samenwerking met verschillende sub-partners en is het belangrijk om relatief nieuwe sponsorovereenkomsten toekomstbestendig te maken. Ook het scherp definiëren van rechten en plichten in activatie-afspraken vraagt hierin een coördinerende rol vanuit de KNCB.

Commerciële partners

Terug

Ook enkele grote cricketevents in eigen land en events waarbij onze Oranjeteams blikvanger zijn in de media, creëren commerciële mogelijkheden. Het biedt kansen op het gebied van fanbeleving en hospitality, maar ook verenigingen kunnen profiteren van de activaties en wervingscampagnes omtrent deze events. 

De KNCB beschouwt partnerships niet alleen als waardevol, maar ook als essentieel voor de toekomst van de cricketsport. Het uitgangspunt daarbij is: binden, boeien en relevantie creëren voor de sport.

De zoektocht naar een hoofdsponsor voor de Oranje-mannen en overeenkomsten in het verlengde daarvan, waren het resultaat van meer dan 150 gesprekken die de KNCB in 2023 voerde met commerciële partijen. We beschouwen dat ook als voorwerk voor het verstevigen van het financiële fundament van de gehele Nederlandse cricketsport, van de verenigingen tot de absolute top. Het biedt veel commerciële samenwerking voor nieuwe sponsorverkenningen van specifieke onderdelen, zoals bijvoorbeeld een naamgevende sponsor voor onze nationale competitie. Het doel is uiteindelijk om onze commerciële inkomsten in 2024 significant te vergroten zodat dit financiële stabiliteit voor de toekomst biedt.

Partnerships

Terug

Een belangrijke commerciële stap in 2023 die in 2024 zijn eerste vruchten moet afwerpen, is de totstandkoming van een business club onder de naam ‘Friends of Dutch Cricket’. Het doel is dat een aantal partijen zich zichtbaar verbindt aan de cricketsport om de sport naar een hoger plan te tillen. Met gepaste activaties werken deze partijen samen aan de bekendheid, kwaliteit en professionalisering van de cricketsport in Nederland.

Friends of Dutch Cricket

Terug

De plaatsing voor het WK van de Nederlandse mannen en de wedstrijden die zij daar speelden, vormen een schoolvoorbeeld van wat er in de media ontketend kan worden. Zichtbaarheid is dan gegarandeerd, de vraag is vooral hoe je die zichtbaarheid benut. Het benadrukt alleen maar meer het belang van een heldere strategie en werkwijze op het gebied van media en social media. Die laatsten worden vanuit de bond in 2024 structureler ingezet om de zichtbaarheid van het Nederlandse cricket verder te vergroten. De prestaties van de mannen hebben veel aandacht, volgers en likes gegenereerd die allemaal helpen om nog meer commerciële partijen aan ons te binden. Voor 2024 is er nu ook voorzien in 'social media reporting' voor andere aandachtsgebieden en/of oranjeteams.

Bij alle crossmediale middelen is de vraag hoe en wanneer ze het grootste strategische effect hebben. In 2024 moeten hier op basis van verdere analyse plannen voor worden gemaakt, zodat de inzet van deze kanalen steeds minder afhankelijk is van toeval en het steeds effectief targeten wordt. Een ander belangrijk middel hiervoor dat in 2024 meer vaste vorm moet krijgen, is een uitvoerige contentkalender met alle belangrijke data en events voor het Nederlandse cricket.

De interactieve nieuwsbrieven over cricket onder de noemer Cricket Chronicles zijn een interessante ontwikkeling die een aantrekkelijk voorportaal vormen voor allerlei soorten content op het gebied van cricket en waarmee bovendien de fanbase passend wordt bediend.

Media, social media en communicatie