4. Interne organisatie/
4. overige taken NOC*NSF




Deelnemingen
- De vereniging NOC*NSF heeft een dochteronderneming: Papendal Holding B.V. In deze Holding zijn de deelnemingen Sportcentrum Papendal B.V., B.V. Exploitatie Nationaal Sportcentrum Papendal (Hotel- en Congrescentrum Papendal) en Papendal International B.V. ondergebracht.
Overige verbonden organisaties
Naast de hiervoor genoemde organisatie hebben de volgende organisaties een financieel en/of organisatorische verbondenheid met NOC*NSF:
- Bestuurlijke participatie
• Fonds voor de Topsporter - Begunstigden in het Bestedingsplan Sportagenda
• Centra voor Topsport en Onderwijs (CTO’s)
• Olympische netwerken
• Dopingautoriteit (**)
• NL Sporter (**)
• Instituut Sportrechtspraak (**)
• Stichting Sport & Zaken (**)
(**) = In het vastgestelde jaarplan 2020 van NOC*NSF zijn de zogenaamde ‘set van afspraken’ met deze begunstigden opgenomen. Deze zijn in 2020 door NOC*NSF gemonitord op de navolging. Voor een verantwoording voor de activiteiten van de hiervoor genoemde organisaties wordt verwezen naar de jaarverslaggeving van deze organisaties.
4.8. Overige taken



De digitalisering in de sport is in volle gang. Over de gehele breedte werkt de sportsector meer en meer datadriven. Van de wearable devices van de sporter en de cash- en paperless sportevenementen tot aan de data-analyses over de clubs, bonden en competities heen. Daarbij is goed databeheer cruciaal.
Het beheren van data omvat een breed scala aan taken, procedures en werkwijzen. Het gaat daarbij niet alleen om de vraag op welke wijze data in de sport doeltreffend gebruikt kan worden, maar ook hoe de privacy van betrokkenen en de veiligheid van data duurzaam gewaarborgd kunnen worden.
Privacy
NOC*NSF streeft een IT-omgeving na waarbij privacy, beveiliging en accountability steeds meer op elkaar ingespeeld raken. Om de organisatie te ondersteunen bij vraagstukken omtrent privacy heeft NOC*NSF een externe privacy officer aangetrokken. Daarnaast beschikt NOC*NSF over een functionaris gegevensbescherming. Zij hebben samen met de eigen medewerkers gewerkt aan de verplichte zaken zoals de doorontwikkeling het privacy beleid, updaten van het verwerkingsregister en de Privacy Impact Analyses (DPIA’s) bij nieuwe projecten.
Daarnaast is er ook in 2020 gewerkt aan de bewustwording van medewerkers, onder andere door de ontwikkeling van een (verplichte) privacy e-learning module voor alle medewerkers van NOC*NSF.
Implementatie AVG
De aandacht voor privacy blijft voor NOC*NSF een belangrijk speerpunt. Niet alleen in de interne organisatie, maar ook erbuiten. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is met haar open normen en begrippen een terugkerend onderwerp op de agenda in de sport. Het handhavend optreden van de Autoriteit Persoonsgegevens in de georganiseerde sport heeft de rechtsonzekerheid doen toenemen. NOC*NSF is in 2020, in samenwerking met een aantal bonden, een werkgroep gestart om bij te dragen aan de totstandkoming van een uniform beleid omtrent de implementatie van (onderdelen van) de AVG.
Momenteel wordt door deze werkgroep een richtsnoer opgesteld met handvatten voor de georganiseerde sport omtrent het gebruik van ledengegevens. Dit richtsnoer zal worden voorgelegd aan de Autoriteit Persoonsgegevens.
Informatiebeveiliging
Dat ook informatiebeveiliging in de (georganiseerde) sport een noodzakelijke bedrijfsfunctie is geworden, bewijzen datalekken, hacks en ransomware incidenten in onze sector in het afgelopen jaar. Een trend die zich helaas enkel zal doorzetten. NOC*NSF heeft reeds in het kader van haar Digitalisering Topsport Programma en het Athlete Management System (AMS) het initiatief genomen om cybersecurity expertise in huis te organiseren middels een externe information security officer (ISO) en chief information security officer (CISO).
Ook de interne (werk)organisatie van NOC*NSF voorzien we van de benodigde beleidsvoorschriften en security controls. Daarnaast worden de medewerkers weerbaarder gemaakt door awareness sessies, zal de nieuwe werkplek een adequate beveiligingslaag kennen en zullen projecten met derde partijen enkel afgesloten worden met privacy en security randvoorwaarden.
Advisering topsporters en leden
NOC*NSF adviseert topsporters over cybersecurity zodat ze voorbereid naar de Olympische en Paralympische Spelen gaan. Ook stellen we cyber- en privacykennis aan de leden ter beschikking om mogelijke inbreuken op de IT-omgeving bij een sportbond te voorkomen of aan te pakken. De komende jaren ontwikkelt NOC*NSF zich op deze gebieden als het kenniscentrum voor de leden.



Algemeen
Ons strategisch personeelsbeleid is erop gericht om ons huidige personeel te horen, uit te dagen, te waarderen, te respecteren, te ontwikkelen en te helpen een goede werk-privé balans te vinden. Veel collega’s werken met plezier bij NOC*NSF en ook van buitenaf zijn er regelmatig mensen die aangeven graag bij NOC*NSF te komen werken. Meer dan voorheen zetten we daarbij in op diversiteit.
We sturen op duurzame inzetbaarheid en constante bijeenkomsten door starters bijeenkomsten, buddysystemen, collegiale consultatie, stimuleren van functiemobiliteit, creëren van goede werk(druk), balans werk-privé, maar vooral positieve normen en waarden van en voor iedereen.
Het ziekteverzuimpercentage was 2,4%. Veel lager dan in 2019 (3,4%) en beduidend lager dan het landelijk gemiddelde van 5,2%.
De coronapandemie en de overheidsmaatregelen die in 2020 zijn genomen om de verspreiding van het virus te beperken, hebben ook hun weerslag gehad op onze organisatie en onze financiële performance.
NOC*NSF heeft diverse bezuinigingen doorgevoerd om de extra kosten voortvloeiend uit de corona-situatie te compenseren en het bedrijfsresultaat op peil te houden. Wel is er nadrukkelijk voor gekozen om de uitvoering van de verschillende strategische programma’s, waaronder de uitvoering van het sportakkoord, de voorbereiding van de Olympische en Paralympische Spelen, de verkiezingen voor de 2de Kamer met vereende krachten voort te zetten.
De werkorganisatie NOC*NSF bestaat uit verschillende afdelingen die gezamenlijk uitvoering geven aan de kerntaken en de realisatie van ons Jaarplan. De resultaten van de werkzaamheden ten behoeve van het Jaarplan en de kerntaken zijn inhoudelijk weergegeven in dit jaarverslag. De twee inhoudelijke afdelingen zijn Topsport en Sportparticipatie. Zij worden inhoudelijk ondersteund door Corporate Affairs, Partnerships & Commercie en Communicatie & Media. Daarnaast faciliteren de stafafdelingen ICT, HR/Legal en Finance & Control de gehele organisatie.
In het afgelopen verslagjaar hebben de meeste van onze medewerkers zoveel mogelijk vanuit huis gewerkt. In deze situatie hebben wij ons ingezet om een aantrekkelijke werkgever te blijven en er actief is gemanaged op de thuiswerksituatie en mentale weerbaarheid van onze mensen.
Kernwaarden
In 2020 hebben ook weer aandacht besteed aan onze kernwaarden. De kernwaarden geven richting en houvast aan de manier waarop we willen (samen)werken met elkaar. Dat is nog eens extra belangrijk als de organisatie verandert doordat we elkaar vooral virtueel ontmoeten.
Onze kernwaarden hebben we in 2018 gelanceerd met een groot intern programma, dat liep tot in 2019. Sinds die tijd hebben we circa 100 nieuwe medewerkers mogen verwelkomen. Alle nieuwe medewerkers die in 2020 aan boord zijn gekomen hebben een online kennismaking gehad waarbij onze kernwaarden veel aandacht kregen.
Agile en data-gedreven werken
Binnen onze organisatie wordt steeds meer agile en data-gedreven gewerkt. Doel is steeds slimmer en effectiever samen te werken. De methodologie hebben we gestart in de afdeling Sportparticipatie en eind 2020 is ook de afdeling Media en Communicatie overgegaan tot deze manier van (samen)werken. Alhoewel we aan het begin van deze veranderde werkwijze staan verwachten we veel van de verdere uitrol hiervan. Doel is om slimmer samen te werken en beter in te spelen op de behoefte van onze leden.
Voorbeeldgedrag
In 2019 hebben we aandacht besteed aan de aansturing van onze veranderende organisatie en het voorbeeldgedrag van directie en management. Onder meer een leiderschapstraject maakte hier onderdeel vanuit. In 2020 is gebleken dat dit in een virtuele wereld minder goed van de grond komt. In 2021 wordt dit weer opgepakt.
Performance management
Met alle medewerkers zijn plannings-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken gevoerd. Alle gesprekken worden voorbereid door medewerker en leidinggevende via de Tool Performance Management waarbij 360 graden feedback op verschillende momenten in de gesprekscyclus wordt ingezet. Alhoewel de gesprekken digitaal plaatsvonden hebben nagenoeg alle medewerkers de gebruikelijke cyclus doorlopen.
Thuiswerken
Tijdens de eerste lockdown hebben we ervoor gezorgd dat iedereen thuis een goede werkplek had, met een voldoende groot scherm en een goede bureaustoel. Er worden allerlei thuiswerktips gedeeld en collega’s konden contact opnemen met de arbodienst om de thuiswerksituatie te verbeteren.
Elke vier weken hebben we een online-medewerkersbijeenkomst gehouden – wat we gewoonlijk fysiek doen.
Verder hebben we iedereen erop gewezen vooral voldoende beweging te nemen. We hebben een buddy systeem ontwikkeld voor medewerkers om elkaar extra in de gaten te houden. Daarnaast mochten medewerkers waarvoor het persoonlijke omstandigheden niet mogelijk was om thuis te werken één of meerdere dagen op kantoor werken.
Vooruitblik 2021
In 2021 bouwen we verder aan onze agile organisatie en aan aantrekkelijk werkgeverschap. De ontwikkeling van onze medewerkers staat hierbij voorop. Op de agenda staan onder andere:
- In 2021 gaat de huidige Algemeen Directeur met pensioen en in 2022 de Technisch Directeur. Beide wervingen worden in 2021 opgestart en afgerond;
- Ons functiehuis opnieuw inrichten en waarderen op basis van de nieuwe Functieniveau Matrix van de Werkgeversorganisatie Sport;
- De start van een 100 dagen traject (onboarding/introductie) voor nieuwe medewerkers;
- Er wordt gestart met een Persoonlijk Keuzebudget waarbij medewerkers zelf meer invloed krijgen op de keuze van de inzet van de bovenwettelijke vrije dagen, opleidingen, etc.;
- We versterken van het ‘employer brand’ van NOC*NSF, waarbij naast ontwikkelingsmogelijkheden en de grote verantwoordelijkheden binnen functies, de nadruk ligt op de unieke (technologische) uitdagingen die er bestaan binnen de organisatie;
- We ontwikkelen en lanceren een kernwaardentraject ‘Next Level’: een jaarrond programma waarin alle medewerkers worden meegenomen in de beleving en toepassing van onze kernwaarden, om deze samen met hun team naar een volgend niveau te brengen;
- Ontwikkelen van de nieuwe manier van werken in een tijd waarbij de huidige corona-uitbraak achter ons ligt;
- Vanuit ons samenwerkingsmodel “Samenwerken@NOC*NSF” wordt gekeken hoe e.e.a. moet worden doorontwikkeld voor de na-corona-periode (hybride werken).
In dit jaarverslag wordt een beperkt aantal HR-kerngegevens opgenomen. Voor overige financieel-organisatorische informatie wordt verwezen naar het financiële deel van het jaarverslag 2020 van NOC*NSF.
Formatie (incl. Flexibele schil)
De kernwaarden van NOC*NSF
Excelleren zit in elke keuze die we maken. Elke dag beter en sterker worden.
Grenzen verleggen en jezelf overtreffen. We leggen de lat steeds hoger
en streven naar het hoogst haalbare binnen en buiten de sport.
Excelleren

Respect is wat we geven en hoe we ons gedragen, ook als het moeilijk wordt. Ongeacht afkomst, leeftijd, gezondheid, beperking, religie of sociale positie.
Zodat heel Nederland sterker wordt van de kracht van sport.
Respectvol

Samen is de route naar succes. Elkaar beter en sterker maken.
We geloven in samenwerking binnen en buiten het veld. Dit komt tot uiting in onze relaties en onderling, in partnerships, met sportbonden, verenigingen, het bedrijfsleven, overheden en de politiek.
Samen

De sport is altijd dynamisch, wij ook. We zijn flexibel, veerkrachtig,
innovatief en slagvaardig, op het sportveld en daarbuiten.
Dynamisch

De impact van sport op onze maatschappij is groot, onze verantwoordelijkheid daarmee ook. We nemen onze rol als verantwoordelijke organisatie
voor de Nederlandse sport serieus, in goede en minder goede tijden.
Verantwoordelijk



Het ziekteverzuim over 2020 bedroeg 2,4%. Veel lager dan 2019 (3,4%) en dit ondanks de coronapandemie, waarbij NOC*NSF zich volledig aan de maatregel van het thuiswerken heeft gehouden.
Leeftijdsopbouw (incl. Flexibele schil)
Duur dienstverband
Organisatie
De organisatie ziet er als volgt uit

31-12-20 | 31-12-19 | 31-12-18 | 31-12-17 | 31-12-16 | |
---|---|---|---|---|---|
Formatie in Fte | 193,18 | 181,41 | 142,1 | 132,44 | 130,4 |
Onbepaalde tijd | 129 | 132 | 105,15 | 101,5 | 110,62 |
Bepaalde tijd/tijdelijk | 91 | 80 | 36,95 | 30,94 | 19,78 |
Personeelsbezetting in aantal | 220 | 212 | 160 | 148 | 150 |
Mannen | 100 | 88 | 70 | 69 | 71 |
Vrouwen | 120 | 124 | 90 | 79 | 79 |
31-12-20 | 31-12-19 | 31-12-18 | 31-12-17 | 31-12-16 | |
---|---|---|---|---|---|
AAAAAAAAAFulltimeAAAAAAAAA | 107 | 102 | 80 | 85 | 80 |
Mannen | 68 | 60 | 50 | 51 | 49 |
Vrouwen | 39 | 42 | 30 | 34 | 31 |
Parttime | 113 | 110 | 80 | 63 | 70 |
Mannen | 32 | 28 | 20 | 18 | 23 |
Vrouwen | 81 | 82 | 60 | 45 | 47 |
Dienstverbanden (incl. Flexibele schil)
Sportparticipatie
Topsport
Bestuur- en directie ondersteuning
Communicatie & Media
Partnerships & commercie
Finance & control
ICT
Corporate Affairs
HR, Legal & facilitair
Directie
Bestuur

NOC*NSF staat voor het transparant, efficiënt en zorgvuldig verdelen van de collectieve middelen die centraal aan de georganiseerde sport ter beschikking worden gesteld (vanuit Nederlandse Loterijgelden, vanuit het ministerie van VWS). Samen met de bonden, VWS en andere organisaties zijn regels/grondslagen (Richtlijnen) ontwikkeld voor het beheer van de collectieve middelen, de verdeling van die middelen, het beoordelen van aanvragen van bonden en het controleren van de juiste besteding.
Bestedingsplan 2020
Op basis van het Bestedingsplan en Richtlijnen 2020 is de toekenningscyclus 2020 uitgevoerd. Tevens is de verantwoordingscyclus 2018 uitgevoerd. Over beide cycli is gerapporteerd aan de Algemene Vergadering (juni 2020);
In 2020 is het Nederlandse Loterij-deel van het Bestedingsplan 2021 op € 45,8 miljoen vastgesteld. Dit vormde samen met de Sportagenda 2017+ de basis voor het Bestedingsplan 2021;
Corona Noodfonds
Gezien de impact van de coronacrisis is tijdens de Algemene Vergadering van juni 2020 besloten om een Corona Noodfonds op te richten ten behoeve van de bij NOC*NSF aangesloten sportbonden. Dit fonds is samengesteld vanuit de volgende budgetten:
- Het resterende budget vanuit de Rubriek 4 Innovatie en Transitie Bestedingsplan 2020 ad. € 1,0 miljoen;
- Het budget vanuit de Rubriek 4 Innovatie en Transitie uit Bestedingsplan 2021 ad. € 4,0 miljoen;
Additioneel is vanuit de Nederlandse Loterij specifiek als financieel vangnet voor sportbonden € 1,0 miljoen beschikbaar gesteld;
In de Algemene Vergadering van november 2020 is besloten tot het aanwenden van het Corona Noodfonds in 2021 ten gunste van de sportbonden. Hiertoe wordt:
- € 4,5 miljoen eenmalig toegevoegd aan de Basisfinanciering (rubriek 1) van het Bestedingsplan 2021:
- Doel is dat bonden worden versterkt en hun leden ter zake actief ondersteunen;
- Plannen hiertoe worden actief gedeeld met elkaar (waarbij NOC*NSF faciliteert).
- € 0,2 miljoen vrijgemaakt om de opstart van het Fonds van de Sport mogelijk te maken;
- € 1,3 miljoen gereserveerd voor Innovatie waarbij de analyse die wordt gemaakt door een extern bureau, als basis dient. Bovendien worden hiermee een aantal bestaande initiatieven met een lagere intensiteit voortgezet om desinvestering te voorkomen.
Bestedingsplan 2021
Met het besluit om het Corona Noodfonds in 2021 aan te wenden ten gunste van de sportbonden, wordt hiermee het resterende budget vanuit de Rubriek 4 Innovatie en Transitie Bestedingsplan 2020 ad. € 1,0 miljoen als de additioneel vanuit de Nederlandse Loterij specifiek als financieel vangnet voor sportbonden € 1,0 miljoen beschikbaar gesteld ten gunste van het bestedingsplan 2021. Hiermee bedraagt het bestedingsplan 2021 in totaal € 47,8 miljoen;
In 2020 zijn er geen beroepsschriften binnengekomen t.b.v. de Beroepscommissie Bestedingsplan (BCB);
In verband met de coronapandemie hebben een tiental bonden besloten hun najaarsvergadering 2020 te verplaatsen naar het voorjaar 2021. Dit heeft tot gevolg dat ingediende begrotingen en jaarplannen van sportbonden (nog) niet door de leden van desbetreffende sportbonden zijn goedgekeurd.
4.5. Kerntaak verdelen middelen


De organisatiebrede en integrale communicatie en marketing is belegd bij de afdeling Communicatie & Media. Doel is meer bereik en meer impact te genereren en zo bij te dragen aan het realiseren van onze missionaire doelstelling: Nederland sterker maken met de kracht van sport. Dit doen we door te werken aan strategische merkbouw, interne en ledencommunicatie, mediastrategie en persvoorlichting, het uitvoeren van de partneractivaties, evenementen, huisstijl, content en redactie. Ook leveren we alle communicatiediensten aan de afdelingen en projecten van NOC*NSF. Daarnaast sluiten wij de contracten met de mediapartijen om de juiste mensen te bereiken met onze boodschap.
Corona
Corona heeft in 2020 veel impact gehad op het jaarplan van Communicatie en Media. Met name vanwege het niet doorgaan van evenementen, partneractivaties en campagnes en het wegvallen van sportevenementen met impact op de content- en fanstrategie.
Daarvoor in de plaats kwam het communiceren van de coronamaatregelen naar de bonden, clubs en verenigingen en dit vertalen in handige tools, formats en posters. Deze vlotte informatievoorziening zorgde voor een bezoekersrecord op onze website is zeer goed gewaardeerd door het ministerie van VWS en de sportbonden. Onze sector was een voorbeeld voor andere sectoren.
Zo hebben we voor TeamNL speciale coronaformats bedacht, waaronder Fit met TeamNL, waardoor we 2,1 miljoen mensen hebben geïnspireerd om te blijven sporten in de eerste golf.
4.4. Communicatie & Media


Aan de NOC*NSF afdelingen Sportparticipatie, Topsport, Corporate Affairs en Partnerships & Commercie leveren we ‘embedded’ communicatiediensten. Het gaat hierbij veelal om specifieke project- en marketingcommunicatie, het opstellen van nieuwsbrieven naar doelgroepen, vormgeven van documenten, opstellen van communicatieplannen, briefen van externe bureaus, produceren van video's en flyers, etc.
Voorbeelden van projecten en thema's waarop communicatiediensten worden verleend zijn: Sportakkoord, Rabo ClubSupport, NOC*NSF Academie voor Sportkader, de vertegenwoordiging van de chefs de mission in de pers, Games Operations, Transitie in de Sport, Inclusie en Diversiteit, NLO partneractivatie.
Waar mogelijk verbinden we de project- en marketingcommunicatie met corporate NOC*NSF en TeamNL-communicatie en -content. Op deze manier draagt de afdeling Communicatie & Media bij aan het realiseren van de doelstellingen van de inhoudelijke afdelingen en daarmee aan de missie om Nederland te inspireren met de kracht van sport.
Project- en marketingcommunicatie


Met ingang van 2020 is Communicatie & Media verantwoordelijk voor het accountmanagement en het afsluiten en verlengen van de contracten met de volgende mediapartners:
- DPG;
- Exterion;
- Ocean outdoor;
- Talpa (TV en Radio538).
Daarnaast is er eenmalig samengewerkt met Ster door het beschikbaar stellen van sportruimte.
Ook is er getest met een samenwerking met Vice en is er in samenwerking met DPG ook Nu.nl aan toegevoegd.
Nakomen partnerafspraken en activaties
Door het doorgaan van de NOC*NSF Nationale Sportweek konden we een deel van de partneractiviteiten nakomen, dit gold ook voor partnerbijeenkomsten en doorvertaling van onze campagnes rondom One-year-to-go en Clubbetekenis. Een deel van de tegenprestaties is doorgeschoven naar volgend jaar.
Ondanks het wegvallen van een aantal tegenprestaties zijn alle barters onverkort beschikbaar gesteld door de mediapartners. Ook zijn alle overeenkomsten met een jaar verlengd.



Een aantal 'facts and figures’ op een rijtje:
- Eind 2020 hadden we 138.280 volgers op de social media-kanalen van NOC*NSF en 287.199 volgers op die van TeamNL - in beide gevallen betreft dit een stijging van 9% ten opzichte van 2019;
- Zowel nocnsf.nl als teamnl.org zijn geoptimaliseerd voor snelheid (techniek) en inhoud (templates en techniek). Zo is voor beide platformen een monitoring- en analysestrategie geïmplementeerd;
- De structuur van zowel nocnsf.nl als teamnl.org is aangepast aan de hand van gebruikersanalyses;
- Onze corporate website is de nieuwe bestemming voor ledencommunicatie geworden;
- Het was het drukste jaar ooit op nocnsf.nl met meer dan 3 miljoen paginaweergaven en 1.049.151 gebruikers. Vrijdag 24 april 2020 was de drukste dag ooit op de website met 23.763 gebruikers in 24 uur;
- De mijlpalen van onze NOC*NSF-social media in cijfers: 34 miljoen impressies, 2 miljoen videoviews;
- We zagen een stijging van 11% in het aantal bezoekers op teamnl.org, ondanks het wegvallen van sportevenementen waaronder de Spelen;
- We organiseerden onze best presterende winactie ooit met 8932 deelnemers;
- De mijlpalen van onze TeamNL-social media in cijfers: 60 miljoen impressies, 12 miljoen videoviews en 1.3 miljoen engagements;
- We gingen viral op TikTok met een video van Jetze Plat (+3.9 miljoen views);
- We produceerden voor het eerst zelf een tv-documentaire, die werd uitgezonden op Ziggo Sport (#Wilskracht);
- We lanceerden de podcasts TeamNL2020, TeamNL Vuur en Op de club.



Bij de NOC*NSF Nationale Sportweek is, dankzij het goed samenwerken met onze mediapartners DPG, Exterion, Ocean Outdoor en Talpa en het slim redactioneel pluggen van maatschappelijk relevante content, een bereik van meer dan 100 miljoen behaald en hebben we meer mensen aangezet tot sporten, zo blijkt uit Ipsos onderzoek. In december 2020 hebben we de video ‘Wat betekent jouw club voor jou?’ gelanceerd. Door maatwerk in de eindkaarten hebben circa 35 sportbonden de video gedeeld via hun eigen social kanalen.
Door de coronapandemie zijn veel evenementen die voor 2020 op de planning stonden, geannuleerd. Eventmanagers van de afdeling Communicatie & Media zijn bij evenementen en bijeenkomsten van inhoudelijke afdelingen van NOC*NSF betrokken geraakt, waaronder de Sportactie, Olympic Moves en diverse pers-, lobby- en partnerbijeenkomsten.
Events



Identiteitsteam
De identiteit van onze merken wordt bewaakt en versterkt door een ‘identiteitsteam’. Dit ID-team bestaat uit communicatiestrategen die onder leiding van Communicatie & Media werken vanuit onze inhoudelijke afdelingen (Sportparticipatie, Topsport, Corporate Affairs en Partnerships & Commercie) en vanuit Communicatie & Media. Het team bepaalt strategisch-tactische communicatievraagstukken vanuit een integraal NOC*NSF- breed perspectief en draagt zorg voor passende uitvoering. Ook plant zij gezamenlijk de pers- en mediakalender
Huisstijl en branding
In navolging van de in 2019 geïntroduceerde huisstijl is in 2020 de verdere professionalisering in de uitingen organisatie breed doorgezet met als doel het actief bouwen van de merken NOC*NSF en TeamNL. Alle communicatie-uitingen voldoen daarbij aan onze merkenarchitectuur en huisstijl.
Voor TeamNL hebben we dit jaar social branding toegepast, waar de sporters worden geportretteerd als gewone mensen die buitengewone prestaties leveren. Voor NOC*NSF wordt dit gedaan vanuit onze rol als 'supportive caregiver'.
Campagnes
De geplande campagne voor TeamNL en de Olymische en Paralympische Spelen is door corona komen te vervallen.
In plaats daarvan hebben we na overleg met onze partners samen met hen een grote NOC*NSF campagne gevoerd over het heropenen van de sport in september 2020 en rondom de NOC*NSF Nationale Sportweek. Deze campagne heeft een bereik van meer dan 100 miljoen bereik behaald. Daarnaast is de campagne Clubbetekenis van start gegaan en is er een kleine campagne gevoerd rondom one-year-to-go.
In mei kregen we het aanbod van de STER om gedurende een aantal weken op de NPO gratis een campagne over de sport en de clubs te draaien. In twee weken hebben een tv-spot in elkaar gedraaid, die zeer is gewaardeerd door bonden en clubs.
Adviezen
We hebben communicatieadvies gegeven aan Centrum Veilige Sport Nederland, de KNWU en het ministerie van VWS op de trajecten rond inclusief sporten.
Tevens zijn alternatieve partneractivaties bedacht en uitgevoerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Time Out in de Dug Out tijdens de NOC*NSF Nationale Sportweek en de Clubbetekenis campagne die startte aan het einde van 2020.
Content- en fanstrategie
In 2019 is gestart met het doorontwikkelen voor het social media kanaal van TeamNL tot een fankanaal. Na de verdubbeling van het social mediabereik in 2019 was de doelstelling om in 2020 fors te groeien op fans en volgers. Hiervoor was door de contentmedewerkers en de online marketeer samen met partnerships een duidelijke strategie en funnel vastgesteld. Echter door het wegvallen van de sportevenementen haakten de sportfans gedeeltelijk af. Onze doelstelling werd het behouden van de volgers. Dit is gelukt, het aantal volgers is uiteindelijk met zo’n negen procent gegroeid.
De contentstrategie is aangepast. In het eerste half jaar hebben we ons gefocust op het in beweging houden van Nederland. Met het Fit met TeamNL platform hebben we samen met TeamNL sporters uiteindelijk 2,1 miljoen Nederlanders geïnspireerd om in beweging te blijven tijdens de eerste lockdown (cijfers Nielsen).
Daarnaast hebben we een flinke stap gemaakt op het verder ontwikkelen van de social media kanalen van NOC*NSF. Ook dit resulteerde in een toename van 9% van het aantal volgers.
Merk



Partnerships & Commercie heeft als doelstelling om waarde voor de sport in cash en value in kind te creëren. Speerpunten hierbij zijn het vergroten van inkomsten en value in kind, het omhoog brengen van de ROI voor TeamNL en partners en het ontwikkelen van nieuwe geldstromen.
4.3. Partnerships & Commercie


Hieronder lichten we toe welke activiteiten we in 2020 hebben ondernomen om deze doelen te bereiken.
Rondom ons relatiebeheer hebben we een jaarplan opgesteld om de tevredenheid van partners te verhogen. Dit is meerdere keren aangepast door de (on)mogelijkheden van het coronavirus, maar het houdt op verschillende niveaus structureler contact met de partners in en heeft creativiteit en positieve verrassingen opgeleverd. Voorbeelden zijn de maandelijkse Partner Updates en de ‘TeamNL Thuis-sessie’ tijdens het WK Handbal, samen met het NHV met een rol vanuit directie, inhoudelijke collega’s en topsporters.
Tot slot is de zichtbaarheid en herkenbaarheid van TeamNL vanuit het collectief NOC*NSF en de bonden verbeterd in combinatie met de zichtbaarheid van onze partners.



We hebben een wijziging doorgevoerd in onze ‘way of working’ door vanuit een integraal team met partners samen te werken om zo meer impact te maken. Tevens is een deel van het budget voor collectieve tegenprestaties omgezet naar tegensprestaties op maat. Hierdoor ontstaat meer gelijkwaardigheid in de samenwerking, wat zeer gewaardeerd wordt.
Met de afdelingen Topsport, Sportparticipatie en Communicatie & Media hebben we volop aandacht besteed aan het aanpassen van de activatieplannen van 2020 en de voorbereidingen voor de activaties van 2021. Gezien alle onzekerheden een intensieve klus. De Nationale Sportweek is door de partners als een alternatief omarmt, zoals de ‘Ode aan de Sport’ door de NLO en de verenigingsadviezen door Rabobank. Tevens is vanuit Rabo Clubsupport de ondersteuning digitaal opgepakt met webinars over ledenbinding, communicatie en sponsoring.
Activaties en opmaat naar 2021


In 2020 hebben we verder gebouwd aan de fanstrategie. Met een team vanuit Communicatie & Media en Partnerships & Commercie werken we aan het structureel boeien en binden van TeamNL fans. De doelstelling is om zoveel mogelijk fans van TeamNL aan ons te binden en hen gerichte content en voordelen op maat aan te bieden. In 2020 gebeurde dat wel in beperkte vorm vanwege de beperkte hoeveelheid relevante evenementen voor TeamNL fans, de budgettaire consequenties van de coronapandemie en de besparingen die zijn doorgevoerd op de fanstrategie.
In 2019 registreerden we in onze database ongeveer 80.000 TeamNL fans, In 2020 wilden we doorpakken met de TeamNL Fancard, een digitale kaart voor TeamNL fans die kan worden aangeschaft voor 9,99 euro. Deze fancard geeft recht op kortingen en voorrang op events van NOC*NSF en bonden en op merchandise. Vanwege het wegvallen van alle evenementen door de Coronapandemie hebben alle Fancard houders een verlenging aangeboden gekregen tot eind 2021, waarbij de budgetten tot het minimale zijn teruggebracht in het kader van besparingen.



- ATPI: de afspraken zijn doorgeschoven naar 2021, daarna neemt Sunweb de rol van ATPI over;
- FILA: de afspraken zijn doorgeschoven naar 2021, de huidige overeenkomst loopt door tot eind 2022;
- Impeco: de afspraken zijn doorgeschoven naar 2021;
- M-Line: de afspraken zijn doorgeschoven naar 2021;
- Neptunus: de overeenkomst loopt eind 2020 af, gezien de gevolgen van corona wil Neptunus begin 2021 praten over verlenging. Positieve intenties zijn uitgesproken;
- Nielsen: verlenging tot eind 2021;
- Princess: de afspraken zijn doorgeschoven naar 2021;
- Suitsupply: de afspraken zijn doorgeschoven naar 2021;
- Toyota: de afspraken zijn doorgeschoven naar 2021, de huidige overeenkomst loop door tot eind 2024.


Albert Heijn
De samenwerking met Albert Heijn is eind 2020 geëindigd. Dit jaar hebben we samen een met name op mediagebied succesvolle activatie neergezet met de titel ‘Proef de sport’. Albert Heijn heeft ervoor gekozen haar partnershipstrategie te focussen op voetbal.



Friesland Campina
De samenwerking met Friesland Campina en DMV is met een jaar verlengd en we zijn in gesprek over een meerjarige verlenging. Van beide kanten is een daarbij een positieve intentie uitgesproken.
Gazelle
De samenwerking met Gazelle is met een jaar verlengd, met een aantal praktische aanpassingen rondom de Spelen. We zijn in gesprek over een meerjarige verlenging, waarbij van beide kanten een positieve intentie is uitgesproken.
Zilveren Kruis Achmea (ZKA)
In de contracten met het IOC hebben we een uitzondering voor ons partnership met ZKA weten te onderhandelen. Dat betekent dat we de samenwerking hebben kunnen verlengen tot eind 2022.
Nederlandse Loterij Organisatie (NLO)
De overeenkomst als Partner van de Nederlandse Sport is verlengd tot eind 2021 en fors uitgebreid. Hierbij zijn drie aangepaste afspraken gemaakt:
- Eén miljoen euro moet beschikbaar komen voor de breedtesport (toevoeging aan het Corona Noodfonds);
- Een samenwerking op maat met een aantal specifieke bonden (waaronder de KNSB);
- Samenwerking met de Samenwerkende Gezondheid Fondsen (SGF) in het programma de Gezonde Generatie.
Heineken
Met het wegvallen van het TeamNL Tokyo Center en het Holland Heineken Huis voor Tokyo 2020 en Beijing 2022 is het rechtenpakket voor Heineken grotendeels weggevallen. Dat betekent dat er een aangepaste overeenkomst is opgesteld voor de periode tot eind 2022 met de intentie om daarna weer samen op te schalen binnen de mogelijkheden die er zijn.
Rabobank
De samenwerking met Rabobank verloopt naar tevredenheid. Vanuit dat uitgangspunt zijn de gesprekken rondom verlenging in 2020 opgestart en dit heeft geresulteerd in een uitgebreide en langdurige samenwerking rondom het versterken van de lokale sportclub onder de naam ‘Rabo Club Support’.
MissieH2
De overeenkomst met MissieH2 is onder aangepaste voorwaarden verlengd tot eind 2021. Tevens is de partner Toyota toegetreden tot het collectief Missie H2. Het zwaartepunt ligt op de activatie in opmaat en rondom de Spelen. Missie H2 hecht veel waarde aan de samenwerking met de sportbonden KNZB, het Watersportverbond en de KNRB. Dit wordt ingevuld met de ambassadeurs van deze sporten.
DPG
De samenwerking met DPG heeft zich gefocust op de communicatie rondom de breedtesport en de activaties en communicatie rondom sportclubs in plaats van rond de Spelen. Dit kwam door het jaar heen en rondom specifieke campagnes, zoals de NOC*NSF Nationale Sport Week, tot uiting. De overeenkomst met DPG loopt door tot eind 2022.
Sunweb Sports & Events
Sunweb bevindt zich in een branche die zwaar is getroffen door de crisis. De vooruitzichten voor het leveren van arrangementen voor fans voor het EK voetbal en de Spelen zijn zeer beperkt, maar samen worden de mogelijkheden onderzocht. De overeenkomst met NOC*NSF is aangepast. Waar het de insteek was om over te gaan naar de positie van Partner van de Nederlandse Sport is nu een samenwerking afgesloten op het niveau van Travelpartner met een groter onderdeel ‘shared revenues’.



Iedere vier jaar sluiten we met het Internationaal Olympisch Comité (IOC) een overeenkomst waarin de rechten en de financiële bijdragen van de Top Partners van het IOC worden vastgelegd. In dit TopX Participation agreement legt het IOC een groot aantal branches vast waarin exclusiviteit geldt. Binnen deze branches van de IOC-partners mag NOC*NSF geen sponsorovereenkomsten aangaan met andere bedrijven die hierin opereren.
Aan het eind van 2020 is de nieuwe overeenkomst met het IOC tot en met 2024 afgesloten. Een aantal zogenaamde conflicting partnerships zijn daarbij vanuit ons ingebracht en gehonoreerd. Dat betekent dat we de overeenkomsten op zorgverzekering (Zilveren Kruis Achmea), zuivel (Campina) en fietsen (Gazelle) alsnog kunnen continueren.
Met de Top X Participation Agreement is over de vier jaren een totaalbedrag gemoeid van USD 8.840.000 in cash, USD 950.000 in Value in Kind (auto’s) en een compensatie bedrag voor afstaan van bestaande rechten van USD 1.100.000.


Afgelopen jaar is hard gewerkt aan het waarmaken van de toezeggingen die we hebben gedaan in de overeenkomsten aan de Partners van de Nederlandse Sport. Met de 28 sportbonden die een marketingovereenkomst hebben met TeamNL is gewerkt aan meer gerichte bijdragen door iedere afzonderlijke bond op de drie centrale doelstellingen:
- Versterking betrokkenheid topsporters uit de bond;
- Vergroten bekendheid TeamNL onder de achterban van de bond;
- Vergroten van de fanbase van TeamNL door activaties rond events van de bond.
Iedere bond heeft hiervoor een eigen activatieplan ontwikkeld, dat zoveel mogelijk gefaciliteerd wordt vanuit NOC*NSF. Bonden leren van elkaar tijdens de maandelijkse werkbijeenkomsten van vier subgroepen.
De coronaperiode heeft het waarmaken van deze rechten door bonden bemoeilijkt. Een deel is wel gelukt, een deel niet en een deel is in aangepaste vorm geleverd.


In 2019 is er in samenwerking met bonden, onze partners en andere stakeholders een begin gemaakt met de ontwikkeling van een nieuwe sponsorstrategie: 2021Plus. In 2020 heeft dit verder vorm gekregen in een nieuwe visie op partnerships en een aangepast model, waarin de koppeling met inhoud een belangrijke pijler vormt. Onze ambitie is om hiermee nog meer waarde voor partners en de sport toe te voegen en efficiënter gebruik te maken van de huidige en toekomstige assets van de sport.
Aanpassing overeenkomsten
Concrete aanpassing is dat de bestaande TeamNL overeenkomsten met bonden in 2021 eindigen en op basis van concrete waarde overeenkomsten met bonden in een partnerpropositie worden gesloten. Voorbeelden hiervan zijn MissieH2, Nederlandse Loterij en Rabobank met o.a. de KNSB, het Watersportverbond, de KNRB, het NHV, de Nevobo en de KNLTB.
Commercieel Team Support
Daarnaast is het Commercieel Team Sport (CTS) gestart, bestaande uit Nicole Bekkers (KNVB), Bastiaan Bunnik (NHV), Jeroen Kraaij (KNSB) en Mascha van Werven (NOC*NSF). Dit CTS adviseert bonden gevraagd en ongevraagd over commerciële mogelijkheden en aanpak. Twee keer per jaar organiseert het team een inhoudelijke, interactieve sessie met en voor alle bonden over partnerships en commerciële kansen.
Samenwerken in activaties
Verder zien we een stijgende interesse van partners in NOC*NSF en breedtesport en daarmee in het belang van de samenwerking met bonden en activaties zoals de Nationale Sport Week.
Onze aanpak voor 2021 zal bestaan uit verder concretiseren van de strategie, de uitwerking van de inhoudelijke elementen van de proposities en het toepassen ervan in verlengingen en acquisitie.
Ontwikkelingen model 2021 en verder


De kerntaak van Partnerships is het genereren van middelen voor het realiseren van de ambities van de Sportagenda. Een sterk merk om te kunnen verzilveren is cruciaal binnen de proposities. Hierbij zetten we de merken NOC*NSF en TeamNL in. Op inhoud is de inbreng van de diverse afdelingen noodzakelijk om ook daadwerkelijk met een partner toegevoegde waarde voor de sport en de partner te realiseren.
Ook in 2020 is ingezet op het werven en behouden van de partners van de Nederlandse Sport en NOC*NSF, het ontwikkelen van of het bijdragen aan nieuwe geldstromen voor de sport en het realiseren van bereik en impact onder sportfans en deze binden aan TeamNL.
Als gevolg van de coronapandemie en daarmee het uitstel van de Olympische en Paralympische Spelen van Tokio en andere evenementen, zijn een groot aantal overeenkomsten met een jaar verlengd tot eind 2021. Voor 2021 is de intentie om de gesprekken te voeren over meerjarige verlengingen.
Door de onzekerheid voor het bedrijfsleven en de druk op de afdeling om alle verlengingen vast te leggen, was er beperkt kans voor acquisitie. Toch zijn er een aantal mooie nieuwe routes ingezet met onder andere de Gezonde Generatie en de verlenging met Rabobank.
We werken nu samen met meer dan twintig partners uit het bedrijfsleven. Wij zijn verguld met hun vertrouwen in onze sponsorpropositie, juist ook in deze coronaperiode.
Partnerships


De kerntaak belangenbehartiging draagt bij aan het (kunnen) bereiken van onze sportparticipatie- en topsportambities. Deze taak kent een aantal dimensies:
- Representatie: internationale en nationale vertegenwoordiging
- Beïnvloeding/lobby op drie niveaus:
- Internationaal (IOC, IPC, ANOC, EOC, EU, IF’s met sportbonden)
- Nationaal (kabinet, politiek, departementen, maatschappelijke organisaties)
- Regionaal/lokaal (provincies, gemeenten)
Accountmanagement
NOC*NSF en de bonden zijn in 2020 gestart samen te werken aan de grote strategische thema’s en programma’s: Sportagenda 2020+, Vereniging 3.0 en Veranderagenda, operationalisering deelakkoorden Sportakkoord, commerciële propositie van de sport enz. De drie accountmanagers hadden de rol om te makelen, schakelen en te verbinden in het complexe samenwerkingsveld van de vereniging NOC*NSF.
Door corona hebben de accountmanagers deze rol volledig ingezet op de crisissituatie en de gerelateerde thema’s: door het dagelijks informeren van de leden over de laatste corona-actualiteit en -maatregelen, via deelname aan het Crisis Management Team Sport en andere platformen, als meldpunt voor vragen, door informatie op te halen bij en het adviseren van bonden, door knelpunten van bonden en clubs te adresseren, via het inrichten van een Teamsomgeving en platformen, enzovoorts.
Daarnaast heeft accountmanagement eerstelijnsondersteuning geboden op strategische, bestuurlijke en bedrijfsmatige vragen en vormde zij de schakel naar specialisten binnen NOC*NSF.
Contacten
In 2020 is het aantal ontmoetingen geïntensiveerd en deze vonden vooral online plaats. In januari was er nog één live Meet-up dag, maar vanaf maart verliepen alle ontmoetingen online: drie overleggen voor ’kleine bonden’ (het KBO), bij aanvang van de coronaperiode een wekelijks BDO (overleg bondsdirecteuren waarbij ook de voorzitters van kleine bonden uitgenodigd zijn) en later een ritme van iedere twee weken een uur online overleg.
De accountmanagers hebben vanaf maart dagelijks en later 2 à 3 keer per week een corona-update per mail naar de bonden verstuurd, de zogeheten AM Update Berichtgeving NOC*NSF - Corona. In totaal zijn er negentig AM Updates verstuurd in 2020.
De dagelijkse contacten tussen de sportbonden en NOC*NSF intensiveerden als gevolg van de coronapandemie op alle niveaus sterk. NOC*NSF pakte de ondersteunende, dienstverlenende en belangenbehartigende rol naar ieders tevredenheid op. Daarnaast vonden de reguliere accountgesprekken en contactmomenten (minimaal één keer per kwartaal) plaats.
Continue verbetering dienstverlening
Binnen NOC*NSF denken accountmanagers mee, brengen het perspectief van bonden in en adviseren in een procesaanpak. Daarnaast monitort accountmanagement de ledentevredenheid en wil zij een belangrijke schakel zijn in een continue verbetering van de dienstverlening van NOC*NF aan haar leden.
De accountmanagers werkten mee aan de Verenigingsconferentie en waren in 2020 tevens liaison en projectleider vanuit NOC*NSF voor één of meerdere projecten gericht op samenwerking, organisatieontwikkeling en/of ons verenigingsbeleid: Shared Service Sport, Slagvaardig Organiseren Sport, Equiperen Sportbonden, Bestedingsplan 2020 en de Veranderagenda.
Optimalisatie ledencommunicatie
In 2020 heeft accountmanagement de ledencommunicatie verder geoptimaliseerd: coördinatie van een Outlook-kalender met alle georganiseerde NOC*NSF-bijeenkomsten, eindredactie van onze ledennieuwsbrief, het inrichten en de verdere doorontwikkeling van een specifiek ‘voor bonden’-deel op de vernieuwde website nocnsf.nl en adviserend in de overige deelprojecten van de ledencommunicatie als inventarisatie van de nieuwsbrieven en de platformen van NOC*NSF.
Interesse in lidmaatschap
Tot slot kunnen we melden dat er in 2020 door meerdere bonden/sporten interesse is getoond in een lidmaatschap bij NOC*NSF. Dit heeft nog niet geleid tot nieuwe (aspirant) lidmaatschappen.
4.2. Kerntaak Belangenbehartiging


De wijze van samenwerking binnen de vereniging NOC*NSF is als gevolg van het coronavirus enorm veranderd. Diverse groepen ontmoeten elkaar zeer frequent online om in een hoog tempo vooral in te spelen op de telkens veranderende situatie. Hierbij ging het om het aanpassen aan coronamaatregelen en -versoepelingen en, daaruit voortvloeiend, het vormgeven van adequate compensatiemaatregelen. Het onderling contact en het wederzijds begrip binnen de verenigingen is hierdoor stevig toegenomen.
In 2020 is door de vereniging NOC*NSF daarnaast gewerkt aan de totstandkoming van de Veranderagenda. Deze agenda is, na de Verenigingsconferentie in september, vastgesteld op de Algemene Vergadering van november. Vier projectgroepen zijn daarna van start gegaan met de uitvoering van de speerpunten van die agenda: de interne verenigingsorganisatie, de sportparticipatie, het verdelen van middelen en de werkwijze en cultuur van de werkorganisatie van NOC*NSF.
Ledental binnen de vereniging
Het aantal aangesloten sportbonden is in 2020 stabiel gebleven op 77. Wel is in 2020 het aspirant lidmaatschap van de Nederlandse Gewichthef Bond (NGB) omgezet naar een gewoon lidmaatschap.
Het aantal geassocieerde leden is gestegen naar zestien. In 2020 zijn toegetreden:
- Stichting Sport en Transplantatie;
- Stichting Nederland Sport;
- Sportbedrijf Lelystand.
De Gay Union Through Sports (GUTS) heeft haar geassocieerd lidmaatschap opgezegd.
Lidmaatschappen van bonden
In 2019 waren er 5.155.867 lidmaatschappen bij bonden. Dit is een toename van een kleine 10.000 lidmaatschappen ten opzichte van vorig jaar. Een lid kan meerdere lidmaatschappen hebben bij meerdere bonden. In totaal waren circa 4.3 miljoen unieke leden bij sportbonden aangesloten bij NOC*NSF.
4.1. Ontwikkelingen binnen de vereniging NOC*NSF


#wewinnenveelmetsport
jaarverslag 2020