6.Governance
Het bestuur van NOC*NSF staat op afstand en is collectief verantwoordelijk voor het vaststellen van de strategie, het toezicht houden op de directie en het representeren van NOC*NSF. Daarvoor mandateert zij een groot aantal taken aan de directie. Het bestuur legt verantwoording af aan de Algemene Vergadering. De directie stuurt, samen met het managementteam, de werkorganisatie aan in de uitvoering van haar taken.
Samenstelling bestuur
Het bestuur van NOC*NSF kende op 31 december 2020 de volgende samenstelling:
Mevrouw A.C. (Rinda) den Besten, lid
De heer R. (Raymon) Blondel, lid
Mevrouw J.M. van Zanen-Nieberg, voorzitter
Mevrouw I. (Irene) Eijs, lid
De heer J.H. (Jan-Willem) Maas, vicevoorzitter
Mevrouw A (Annette) Mosman, penningmeester
Mevrouw H. (Hinkelien) Schreuder, lid (+ voorzitter Atletencommissie)
Vergaderingen bestuur
Het bestuur vergaderde 10 keer in het kalenderjaar 2020. De belangrijkste onderwerpen, die tijdens de vergaderingen geagendeerd en besproken zijn, waren in willekeurige volgorde:
- Onderzoek onder bonden naar functioneren NOC*NSF resulterend in de Veranderagenda NOC*NSF;
- Opvolging huidige Algemeen Directeur vanwege zijn pensionering;
- Code Goed Sportbestuur;
- Tokyo 2020 inclusief uitstel naar 2021;
- Coronapandemie, maatregelen in de sport en steun aan de bonden (corona noodfonds);
- Veranderingen in Nederlands Kansspelstelsel;
- Racisme en sport;
- Grensoverschrijdend gedrag in de sport en andere integriteitszaken.
Jaarrekening 2020
De jaarrekening 2020 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het Bestuur in de vergadering van 22 april 2021 en ter vaststelling aan de Algemene Vergadering in de vergadering van 17 mei 2021.
Governance, Goed Sportbestuur en Minimale Kwaliteitseisen
Op het gebied van Goed Sportbestuur, Minimale Kwaliteitseisen en de vereisten voor het CBF-keurmerk zijn de volgende activiteiten vermeldenswaardig:
- T.b.v. het functioneren van de directie geldt een vastgestelde jaarlijkse cyclus. Deze wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de voorzitter van de Remuneratiecommissie van NOC*NSF;
- De Nominatie- en Remuneratiecommissie heeft over haar activiteiten in 2020 een rapportage opgesteld, die begin 2021 in de commissie is besproken en op 18 maart 2021 in het bestuur is vastgesteld;
- Alle bestuursleden hebben, conform de vereisten van het CBF, in 2020 een verantwoordingsverklaring ondertekend;
- NOC*NSF beschikt over een klachtenregeling. In 2020 zijn in het kader c.q. binnen de reikwijdte van deze regeling geen klachten ontvangen;
- De uitgangspunten van de Code Goed Sportbestuur, de Minimale Kwaliteitseisen en de vereisten voor het CBF-keurmerk worden onderschreven en gehanteerd bij de uitoefening van de taken als bestuur.
Besturingsmodel en bestuursevaluatie
In 2019 is het bestuurs- en directiereglement herzien. De uitgangspunten voor het besturingsmodel zijn daarbij hetzelfde gebleven: het bestuur bestuurt op hoofdlijnen en is collectief verantwoordelijk. Deze werkwijze is in 2020 toegepast. Het bestuur heeft haar taken in overeenstemming met de statuten grotendeels gemandateerd aan de directie van NOC*NSF. Het bestuur legt verantwoording af voor de uitvoering van haar taken aan de Algemene Ledenvergadering (ALV).
In het kader van de Veranderagenda is in 2020 besloten een onderzoek uit te laten voeren naar de werking van het huidige governance model. De vereniging heeft als veranderrichting aangegeven: van besturen op afstand naar een toezichthoudende bestuurscultuur, een directie met executiekracht en goed samenspel.
Samenstelling Directie
Op 31 december 2020 kende de directie de volgende bezetting:
Gerard Dielessen, Algemeen Directeur
John Bierling, Zakelijk Directeur
6.1. Bestuur, directie en management


In deze verantwoordingsverklaring zet NOC*NSF in beknopte vorm uiteen hoe zij invulling geeft aan:
- Scheiding van uitvoering, bestuur en toezicht
- Omgang met belanghebbenden
- Effectiviteit en efficiëntie van de bestedingen
1.Scheiding van uitvoering, bestuur en toezicht
Taken en verantwoordelijkheden Algemene Vergadering, bestuur en directie
Het bestuur is belast met het besturen van de Vereniging NOC*NSF en is als bestuur eindverantwoordelijk voor het totaal van de activiteiten van NOC*NSF. Het bestuur heeft een groot deel van haar taken gedelegeerd aan de directie en het managementteam (MT) in een directiestatuut. Het bestuur is verantwoordelijk voor de kwaliteit van haar eigen functioneren en legt voor het gevoerde bestuur verantwoording af aan de Algemene Vergadering (AV) van NOC*NSF die toezicht houdt op het bestuur.
Formele advies- en besluitvormingsorganen
NOC*NSF kent een aantal formele adviesorganen in de vorm van commissies die door de Algemene Vergadering of het bestuur zijn ingesteld.
De Algemene Vergadering kent vier adviescommissies, te weten de Auditcommissie Seksuele Intimidatie, Commissie Registratie Persoonsgegevens, Financiële Commissie (FC) en Commissie Richtlijnen en Bestedingsplan Sportagenda (CRBS). De eerste twee commissies adviseren de Algemene Vergadering over de wijze waarop NOC*NSF en sportbonden invulling geven aan respectievelijk tuchtrechtspraak op het gebied van seksuele intimidatie en de wijze waarop omgegaan wordt met persoonsgegevens binnen het Kennis- en Informatie Systeem Sport (KISS).
De Financiële Commissie adviseert de AV over de jaarrekening en (meerjaren-) begroting van NOC*NSF en is daarnaast bevoegd aan het bestuur en de AV gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen. De CRBS brengt aan de AV advies uit over het Bestedingsplan Sportagenda en de Richtlijnen op basis waarvan de Sportagenda-gelden worden toegekend aan de leden en NOC*NSF.
Het bestuur kent drie adviescommissies, te weten de Atletencommissie, Nominatie- en Remuneratiecommissie en de adviescommissie Integriteit & Ethiek. De inrichting en het functioneren van deze adviescommissies laat de collectieve verantwoordelijkheid van het bestuur onverlet. De Atletencommissie adviseert NOC*NSF en organisaties van invloed zijn op het topsportbeleid van NOC*NSF in het maken van topsportvriendelijk beleid. De Nominatie- en Remuneratiecommissie adviseert het bestuur over benoeming- en beloningsbeleid en gedeclareerde kosten en uitgaven van bestuur, directie en MT. De adviescommissie Integriteit & Ethiek adviseert het bestuur wanneer er sprake is van vraagstukken met betrekking tot integriteit en ethiek.
Inzake de Sportagenda-gelden heeft het bestuur van NOC*NSF de functie van toekennings- en vaststellingsorgaan. Voor de rubrieken 3.1 en 4.1 is de directie het toekennings- en vaststellingsorgaan. Ze laten zich hierover adviseren door de hiervoor ingestelde expertpanels. Tegen de toekenning en vaststelling van de Sportagenda-gelden kunnen de leden van NOC*NSF in beroep gaan bij de onafhankelijke door de Algemene Vergadering ingestelde en benoemde Beroepscommissie Bestedingsplan (BCB).
Benoeming, bezoldiging en aftreden bestuur en directie
Het bestuur bestaat uit tenminste zeven doch maximaal twaalf natuurlijke personen. De persoon die lid is van het IOC en in overeenstemming met het Olympisch Handvest ambtshalve deel uitmaakt van het Bestuur van een Nationaal Olympisch Comité, is tevens bestuurslid. Op dit moment is er geen sprake van een bestuurslid in die hoedanigheid. De leden van het bestuur ontvangen geen bezoldiging voor de uitoefening van hun bestuurstaken. Een redelijke vergoeding voor de door hen ten behoeve van NOC*NSF gemaakte kosten is toegestaan (o.b.v. een vergoedingenrichtlijn) en is zichtbaar gemaakt in de jaarrekening. Bestuursleden worden benoemd voor een periode van ten hoogste vier jaar en zijn tweemaal herbenoembaar.
De directie bestaat uit een algemeen, tevens statutair, directeur en een zakelijk directeur, die worden benoemd door het bestuur. Het bestuur stelt op voordracht van de Remuneratiecommissie de beloning van de directie vast. Het beloningsbeleid van NOC*NSF gaat uit van passende beloning voor de zwaarte en omvang van de directiefunctie, waarbij zorgvuldig rekening wordt gehouden met marktomstandigheden en maatschappelijke ontwikkelingen.
2. Omgang met belanghebbenden
NOC*NSF streeft naar een open dialoog met alle belanghebbenden, die te verdelen zijn in:
- Leden (*)
- NLO
- (Top)sporters (*)
- Partners en Suppliers
- Coaches (*)
- Ministerie van VWS
- Het Nederlandse publiek
- Overige overheden
- Medewerkers, inclusief OR (*)
- Internationaal Olympisch Comité
- Overige internationale organisaties
Belanghebbenden worden waar mogelijk betrokken bij de voorbereiding, vorming en, indien nodig, bijstelling van het beleid. Daartoe heeft NOC*NSF een uitgebreide (informele) overlegstructuur en stakeholdermanagement ingericht, welke aansluit bij de (statutair) vastgelegde cyclus van de formele besluitvormingsstructuur, die wordt gevormd door de Algemene Vergadering, Bestuur en/of Directie. Naast het hiervoor genoemde stakeholdermanagement en algemene website van NOC*NSF is voor de belanghebbenden voorzien van (*) een specifiek op die doelgroep gerichte communicatielijn van toepassing.
NOC*NSF legt op zo transparant mogelijke wijze verantwoording af over de besteding van de middelen, conform de verantwoordingseisen die volgens het CBF-keurmerk gelden voor kansspelbegunstigden. Het jaarverslag en de jaarrekening met accountantsverklaring zijn opvraagbaar en staan volledig op de website van NOC*NSF.
3. Effectiviteit en efficiëntie van de bestedingen
‘Plan-do-check-act' is de centrale gedachte die ten grondslag ligt aan de planning en control cyclus. Binnen NOC*NSF is hier op verschillende niveaus (vereniging, bestuurlijke organisatie, werkorganisatie) invulling aan gegeven.
Allereerst werkt de vereniging met een strategisch plan, de Sportagenda 2017+. De Sportagenda is het fundament voor het meerjarenbeleidsplan (strategisch plan), jaarplan, meerjarenbegroting en jaarbegroting van NOC*NSF.
Zowel na afloop van de planningsperiode, als tussentijds worden de doelen van de Sportagenda gemonitord en geëvalueerd. Dit is de grondslag voor enerzijds bijsturing en bijstelling (bijv. van het Bestedingsplan of programma’s/activiteiten) en anderzijds het fundament voor de ontwikkeling van de volgende Sportagenda. Het instrumentarium, bestaande uit Sportagenda, Bestedingsplan en Richtlijnen, wordt vastgesteld door het hoogste orgaan van NOC*NSF, de Algemene Vergadering.
Vanuit de kerntaak Verdelen Middelen vragen NOC*NSF, sportbonden en overige partijen op basis van de Richtlijnen jaarlijks Sportagenda-gelden aan. De werkorganisatie van NOC*NSF is belast met de beoordelingscyclus, waarna het bestuur van NOC*NSF als toekenningsorgaan Sportagenda-gelden toewijst. Het bestuur van NOC*NSF legt hierover jaarlijks verantwoording af aan de Algemene Vergadering.
Na afloop van een bestedingsjaar worden de toegekende gelden inhoudelijk en financieel verantwoord. Hiervoor wordt een vergelijkbare beoordelingscyclus uitgevoerd door NOC*NSF, met het bestuur van NOC*NSF als uiteindelijk vaststellingsorgaan. In deze cyclus vindt dus de beoordeling van doelmatigheid plaats. Bij niet uitgevoerde activiteiten zullen begunstigden gelden dienen te restitueren. Bij onvoldoende effectiviteit en efficiency zal dit consequenties hebben voor de beoordeling en toekenning van toekomstige aanvragen. Ook over de vaststellingscyclus zal het bestuur van NOC*NSF jaarlijks verantwoording afleggen.
Jaarlijks wordt een jaarplan en een begroting voor de werkorganisatie NOC*NSF opgesteld en wordt de meerjarenbegroting geactualiseerd. Het jaarplan en de (meerjaren-) begroting worden goedgekeurd door het bestuur en vastgesteld door de AV. Middels de vaststelling door de AV en de goedkeuring door het bestuur is de directie bevoegd het beleid uit te voeren binnen de kaders van het jaarplan en de begroting. De directie rapporteert aan het bestuur over de voortgang van het beleidsplan en de begroting. Zowel in de begrotingscyclus als jaarrekeningscyclus wordt de Financiële Commissie (adviesorgaan Algemene Vergadering) betrokken en geraadpleegd.
6.2. Verantwoordingsverklaring



jaarverslag 2020



#wewinnenveelmetsport