Samen in Utrecht inclusie onder de aandacht brengen

De impact van de Utrechtse campagne

Samen bereik je meer! Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk organisaties in de provincie Utrecht van de campagne Wees Welkom in de sport op de hoogte zijn heeft Team Sportservice provincie Utrecht de samenwerking opgezocht. Extern door zoveel mogelijk sportorganisaties en gemeenten in onze provincie te activeren de campagneboodschap ook te verspreiden. Intern door een krachtenbundeling van onze communicatiemedewerkers, verenigingsadviseurs en medewerkers aangepast sporten. Samen hebben we aansprekende voorbeelden opgehaald en verspreid zodat alle clubs in de provincie Utrecht van de inclusiecheck op de hoogte zijn en ermee aan de slag gaan. We hebben gebruik gemaakt van video, foto’s en tekst en dit verspreid via onze websites, social media kanalen, whatsapp en nieuwsbrieven.

Bij ASC Hilversum Hurricanes is iedereen welkom om te komen sporten. Ook mensen met een beperking. Elke maandag traint daar het g-honkbalteam. Zowel de sporters als coaches vinden het elke week weer een feest. Echt een voorbeeld van wat inclusiviteit oplevert en dat het helemaal niet ingewikkeld is. Coach Marjanne Middelink zegt in de video:

Dat goede, lokale voorbeelden inspireren, bewijst de video die wij in Hilversum hebben gemaakt zeker.

Utrechtse campagnevideo: G-honkbal bij de Hilversum Hurricanes

"Alle beren die wij zagen op de weg zijn allemaal weg. Het is gewoon een super leuke doelgroep. Het levert de club naast nieuwe leden vooral ook een hoop gezelligheid op."

De campagne is op provinciaal niveau uitgezet onder beleidsmedewerkers in de regio. Zij ontvingen een pakket met daarin een brief met meer informatie over de campagne, waarom wij de campagne doen en hoe zij aan konden haken om het onderwerp op de kaart te zetten. Daarnaast ontvingen zij ook een persbericht met een afbeelding om uit te zetten in hun eigen netwerk. De oproep om aan te haken zag er als volgt uit:

Provinciaal niveau: promotiepakket voor ambtenaren

“Mogelijk heb je binnen jouw gemeenten goede voorbeelden van een vereniging die al actief aan de slag is met inclusiviteit (voor zover we deze zelf niet in beeld hebben). Wellicht kunnen we deze voorbeelden de komende maanden gebruiken om extra uit te lichten. Deel ze dan vooral met ons. Daarnaast is het natuurlijk fantastisch als zoveel mogelijk verenigingen in jouw gemeente deze inclusiecheck doen. Deel deze campagne daarom ook zo veel mogelijk intern, via de gemeentesite, nieuwsbrief, social media, etc. Zo maken we samen een succes van deze mooie campagne.”

Wij hebben op onze social media kanalen de boodschap op verschillende manieren onder de aandacht gebracht. We hebben afbeeldingen gemaakt met daarin de quote “Ik heb het in me. Zie jij het ook.”, goede voorbeelden uit de praktijk gedeeld en verschillende organisaties, zoals Uniek Sporten en Het Volwassenenfonds Sport & Cultuur als voorbeeld gebruikt. Zo hebben wij een mooi interview met de voorzitter van het Volwassenenfonds over inclusiviteit in de sport gedeeld, met daarin een verwijzing naar de inclusiecheck.

Lokale voorbeelden en organisaties op social media kanalen

“Er zijn twee miljoen mensen in Nederland die wel willen sporten, maar het nog niet doen. Dat is al veel. Veel te veel, als het je mij vraagt. Daarvan voelen 700.000 mensen zich niet welkom in de sport. Dat zijn dus mensen die geen aanbod vinden dat bij hen past. Pijnlijke cijfers, die ook ontstaan door het gebrek aan gastvrijheid van sportaanbieders.”
Rita van Driel, voorzitter Volwassenenfonds Sport & Cultuur

Wees Welkom in de Sport

voorbeelden campagnelinks